RSS

AidilAdha

Bismillahirahmanirahimmm



Uhuk..uhuk..soksek..soksek.. huhu entah kenapa kepala asyik pening je, tekak pula sakit, abgfiz rasa nak demam. YAAllah jauhkan kami dari penyakit.





Iman dan Bon


2 hari pula, internet server down. Sabor jela. Nak guna wireless dalam bilik tu mmg la lembap macam kur-kura. Nak layan Nur Kasih pon tak terlayan nye. Lembap sangat. Sekarang baru episod 15 ye tuan puan. Entah bila nak habiskan episod nye. Mata tak kuat nak mengadap pc lama-lama.




Selepas solat raya



Selamat bertunang Lina. Moga ikatan bersemi akan kekal ke jinjang pelamin. Hingga ke syurga nanti. Amiin.








Selamat Hari Raya Aidiladha. EKeke..entry basi dah.. Pagi raya, kami menjamu selera dengan nasi kerabu tau. Request from Roz and abgfiz. Hari Khamis tu, memang sibuk memanjang didapur. Buat kerabu, buat solok lada, hiris-hiris ulam (sayur je kat sini). Malam pula buat ayam percik, daging bakar, kuah tumis. Tak sempat nak buat dessert, abgfiz yang tolong buatkan cheesecake. Ada blueberry lebih, masuk je dalam aduann. Bakar.





Tuan rumah dan Bon/Roz




Cheesecake abgfiz






Yang lawaknya, solok lada kami guna Jalepeno (halepeno) - pedas la sikit . Tapi tak sepedas cili padi kat Malaysia. Bagi saya, takla pedas sangat. Abgfiz jemput kawan Pakistan. Kami dah warning awal-awal...



Nasi kerabu : Nasi impit, kuah kacang, solok lada, daging bakar, nasi kunyit, ayam percik, kuah nasi kerabu (tumis) Kerabu (atas sekali) , ayam percik dan ulam nasi kerabu. Last but not least , keropok kan dan udang.







" really spicy, hot" tapi si Ali ni kata.. "no..dont worry, I like it" . Sekali, bila makan..hahahah terus dia buang dan minum air. GElak tak habis-habis kami. Tula.. eksyen sangat. Bagi saya, bolehla telan lagi. Tapi bagi setengah orang, memang tak boleh. Alhamdulillah, Roz dan Bon makan - meratah je. Habis juga.


Hari Khamis tu, abgfiz tak beli pon cili Sebab tengok dalam peti ada 8 biji. InsyaAllah cukupla kan. Tapi bila dia cakap ajak sekali Pakistanese, rasa memang tak cukuip. Tengokla orangnya, tinggi-tinggi. Makan pon mestila tinggi-tinggi juga.




Buat nasi kerabu tanpa pertolongan orang memang tersangatlah penat. Nasi kerabu sangat renyah nak buat. Banyak kerja kan. Kena buat kerabu - goreng kelapa parut tanpa minyak hingga garing, sebelum tu bakar ikan dan tumbuk ikan. (tapi saya guna ikan sardin dalam tin je.) KEna pula masak kuah dia, lepas tu ayam percik pula.. Adoii. Potong sayur - mesti halus tau. Kalau dengan nenek kat kg, sah-sah kena marah sebab potong kasar. Tangan nenek, semua benda jadi.. dia potong punyala halus.. Nak tiru dia, satgi kan terpotong jari pula.. =D Tapi alhamdulillah berbaloi. Menjadi dan tetamu kenyang. Dan alhamdulillah, abgfiz yang kemas semua, diala yang tolong buat cheesecake, dia yang kemas dapur, yang basuh pinggan, yang basuh ayam. Sangat membantu. Terima kasih daun keladi ye abg..



Tak sangka pula laku nasi kerabu, Bon menambah 2-3 kali agaknya. Suhaizi memangla..perintis nasi kerabu hari tu. Lapar sangatlah tu.. ;)



Safiyyah je asyik nangis je..huhuhu.. Iman tengok je Safiyyah. Ekekeke. Hari Sabtu pula, giliran kak nadiah buat jamuan. Entry bersambung ke sini (malas nak bercerita..pening kepala ni)

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

13 comments:

Bint Lazim said...

aaaaaaa sedapnya. ajar2 gano nop wat pakai brg2 sinih :p

Nida said...

waa.. dalam pening kepala pun berjela2 juga ye tulisannya..hehe.

Nanti bolehlah request Cheesecake dari Hafiz ek...hehe

Ummi Salsabila said...

pandainye izza msk..mcm2 ade,msti sedap ni.bile dpt rs ni nih.ns kerabu tu fav akak.tp xpenah wat.sllu beli jek..hehe

lina said...

amin...doakan ye...

lama tak mkn nasi kerabu kak izza..hehe

yatie chomeyl said...

wah terernya wat solok...ajar la wat solok stail org2 duk oversea..apa kata tepek resipi kat blog u ...tenkiu eheh

puan punyer said...

wahhh sedapnya nasi kerabu made in US nih... terliur nih... tepek resipi cheesecake bleh??? hehe

Nadiah Sidek said...

hehe..main smbung2 entry lak ye..? bijak..bijak..anak sape la ni ye..? hihi..

akk ari ni pun pening kepala..rs tak larat je nk bangun. tp skrg ni ok le dh

annie said...

amboi za...manyak nye masak.bersemangat ani tgk, terliur pn ada...

(dlm ati)aiii...bilela i nk jadi cam u =P.

LanaBulu said...

Best kan meraya kat perantauan..
semuanya terasa sedap..

ABDUL HAFIZ said...

Maksu..nanti boleh tempah khas Cheesecake dr sy.ada discount..Karang tutup lak Secret Recipe..haha

NURUL IZZA said...

BINTLAZIM: NOR..sedap laa..nk buat ke? nk wat gak buzz kakiza nnt ;p

maksu: aah maksu.sila2lah tempah dgn abgfiz balik nnt ye..nk tempah skg..kang terkulat pulak bila smpi NZ nant. ;)

ala.. maksu..pening tu mmgla tu pon pendek dh..eheh

Ummi Salsabila: akak..nasi ni xdela ssh sgt cuma renyah tau.ade anak kecik mmg dugaan la kalau buat sorg2.ekek.iza xdela pandai sgt masak..setakat masak tu okla..bak kata kak nadiah.kalau dh pdi mst jd chef nye.. ;)

xpe nant kami balik mesia sila la ke rumah kami di penang ye..hehe ms tu jamu nasi kerabu.insyaAllah

lina: ala lina buatla nasi kerabu tu..yela tryla bg edy makan sure dia makin syg.wakakak

yatie chomeyl: insyaAllah nnt tepek resepi solok ye..pastu sila bagi laporan.kalau xjd maafla eh..ekeke

puan punyer: terliur ye..kalauduk sini dh lama suh dtg makan.sungguh! ;) ok nnt tepek cheesecake recipe.try buat ye

kak nadiah:ish mestila bijak.umi Iman memang bijak.ehe
iza risau je takot kena jangit dr Roz.kita xpela ..takot Iman jangkit risau.tp takat ni ok lagi.duk telan je tylenol tu :((

ani: ala ani..za keluarga besar..sekali masak utk 8-9 orang.mmgla masak banyak.ehe.nnt kawin ani sure akan pdi nye..cayela..

lanabulu: best lagi beraya di kampung. asyik rindu je.ni nasib baik ry puasa n hj ni jatuh pd cuti.tahun lepas ry puasa suami siap ade exam lg.sedih kan??

Al Quds Travel said...

Al Quds Travel Welcome You :-

"AL QUDS TRAVEL FAIR 09"
Date : 10,11,12 December 2009
Time : 10.30 am - 10.00 pm
Venue : Ruang Legar KB Mall K.Bharu
Organizer : Al Quds Travel Sdn Bhd
Official Radio : THR Gegar FM
Tel No : 609-747 9999

Diskaun RM999.00 untuk Pakej Umrah

Mummy Harith Hannah said...

Izza,

Kalau satu hari nnt kita bertemu, nak request Izza buat Nasi Kerabu, buleh? Hihihi. Seumur hidup xpernah buat pon lagi. Takut xjadi. Tp, mmg faveret. Hihihi.

BTW, Azman tue cousin hubby Izza? Ya Allah, mmg kecik btol dunia. He was my classmate for 5 continuous years. And his wife, mmg of course laa my friend too, sempat sekelas masa f4 & f5. So, mmg kenal sgt2.

Izza nie pon, konpiden jerr called me 'kakak'. Seb baik betul mmg lagi 'tua' (umur jerr tawww, hati sentiasa muda :P ). Hihihi...

Alhamdulillah, terima kasih kerana membaca. Syukran Jazilan