RSS

Cendol ku~~~

Bismillahirahmanirahim

Yey, menjadi cendol saya.~~ lalala~~~ Sebenarnya di anak dara, mek Raihan ni duk tanya saya macam mana nak buat cendol. Dia nak jual di International bazar nnt, bawah NUMSA la tuh. Saya pula, terus telefon mama saya.. hehe~~~ kate tak reti.. kenala tanya pada yang pandai. Sebenarnya, mek (nenek) saya dulu tukang jual kueh (masa muda-muda dulu), kueh ke, kerabu ke, segala-galanya la.. Memang sedap mek saya masak, sedap dan sangat bersih hasil tangan nya. Kalau dia tengah buat kueh ke, masak ke.. dia tak kasi kami cucu-cucu masuk dapur. Katanya buat kacau dan serabut mata kepala dia je.. Tapi honestly, mek memang pandai masak!

Si Mek Raihan ni buat guna tepung gandum.. bila saya tanya mama saya katanya sambil gelak 'org xbuat cendol guna tepung gandum, guna tepung beras..' wakaka.. tergelak-gelak saya.. duk gelak kt sapa entah..(sebab diri sendiri pun tak tahu..hahaha). Jadi, hari ni dengan kerajinan sedikit tu.. saya cuba buat cendol versi saya la.. Acuan cendol, saya amik penapis sayur yang mana lubang dia kecik berbanding acuan condol mek.

1 cawan tepung beras + 3 cawan air = masak atas dapur sambil kacau sehingga tepung masak. Kebetulan pula, si 'pembantu' saya tu sedang bermain.. saya tak dela kisah sangat pada dia. Bila tengok dia main, masyaAllah..... dia amik pisang atas meja makan (pisang duk tepi meja, sambil masak sambil saya suap pisang tu..) di buat cokodok atas carpet. Dilenyek-lenyek menggunakan kaki dan tangan dia. YA Rabbi.... geram + nak marah sangat masa tu. Saya terpaksa hentikan cendol saya tu.. dan kutip pisang serta lap carpet dan mandikan Iman. Sabar banyak-banyakla bila anak meningkat besar dan nak 'explore' je, mak nya pula sedang sarat mengandung...memang kena sentiasa selawat. Kalau tak, ada je tangan naik kt budak yang tak tahu apa-apa tuh!. Bila pakaikan baju Iman tadi.. sayu pula hati saya sebab dok marah-marah kat dia. Budak 15 bulan mana tahu apa-apa.. Main je dia tahu, bahaya ke.. salah ke.. mana nak tahu.




Cendol dan air cendol saya..


Yang pula Iman.. ghajin bebenor dia. Kalau ke dapur ada je barang dapur diambilnya, terutama bekas puteh tu. Bekas tu memang kegemaran dia, dah ambil.. boleh pulak dia letak atas kepala terus mausk bilik mengadap cermin! Lucu betul... konon tudungla tu.


Senyap-senyap saya snap gambar dia bercermin dengan bekas puteh tu..




Bila dapat bekas, diambil pula sudip. Pandai pula masak.... Itula Nurul Iman. Racun saya, penawar saya..



  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

3 comments:

llizam said...

comelnya iman! semoga izza sehat selalu ye. take care and take a good care of ur family ^^ -salam-

Ummi Hanie said...

ahakss..comei iman ! hehee...so cheeky...

rajiin mk buyung ni buat2 cendol bagai...akk seumo idup rasenye xpenah buat lg..huhuu

Ummi Aisyah || Cik Yah said...

dah lame tak lawat cni..bukak2 nampak cendol uish teruja nak g carik cendol gak pasni

Alhamdulillah, terima kasih kerana membaca. Syukran Jazilan