RSS

Doyan oh Doyan~~

Bismillahirahmanirahim



Doyan.. sekarang musim dia eh? Kalau kat Malaysia orang berpusu-pusu ke gerai-gerai jual durian tapi saya..??? hehe .. tak terasa pun musim dia. Saya bukan peminat fanatik durian ni, bukan peminat fanatik, memang tak makan durian pun!



Tak tahu kenapa bau durian ni membuatkan saya pening dan mabuk. Mabuk yang menjurus kepada loya-loya dan nak pitam ok! Eeeehhhhhh, bukan saya sorang je tau, adik-adik perempuan saya pun macam tu. Agaknya kami dari genetik yang sama kot. Sepupu saya pun jenis yang tak boleh dengan buah durian, makan - muntah, bau- loya. Hahahhaha..



Sabtu lepas, tatkala kami ke kedai Asian Market ada pula buah durian terpampang di peti kat kedai tu. Abgfiz asyik duk membelek durian je masa tu. Bila saya tanya, 'tak nak beli ke?'. Dia pula jawab, 'nantila..mahal kot'. Bila seisi bayar membayar, ada je pertanyaan kepada jurujual. 'How much price for durian..?' Gitula kot soklan dia. Saya lupa dah.. Si jurujual tu cakap 'It cost about $1.59 per pound', dengar je tu.. terus dia gi ambil sebijik buah durian dalam peti tuh. Total semua, $8. ++ .. kira agak murah berbanding tahun lepas, ada je durian berharga $60 sebijik!



Balik rumah, terus dia buka.. Punyala tak sabar! Tapi, malangnya durian tu durian frozen, sepatutnya buah tu kena thaw dulu sebelum buka. Usaha betul abgfiz buka, nampak je isi dia, terus dikorek dengan pisau. Isinya pun frozen! hahahahah.. tergelak-gelak saya..lucu! Saya rasa, durian ni mungkin diletak nitrogen ataupun ais kering. Sebab, keras sangat!



Berjaya jugak abgfiz keluarkan isi durian tu setelah dia membiarkan beberapa jam di suhu bilik. Rasanya... katanya manis dan sedap. Saya?? dah mula mabuk dengan bau durian tu. Macam mabuk mengandung pun ada.


Ada je orang cakap saya ni macam orang bandar, orang kampung sebab tak makan durian. Tak kisahla.. Tapi setahu saya, dimana-mana pun kampung ke bandar ke durian tetap no 1. Pernah sekali ada orang bagi buah durian untuk kami adik-beradik (dalam 3-4 biji) kot.. Tapi.. sorang pun tak makan (sebab masa tu yang perempuan je ada kat rumah) sehinggakan durian tu nak busuk! Bila adik laki saya balik dari asrama, terus dia mengadap durian sorang-sorang. Habis pula tu!.






Durian US.



p.s: nasib baik durian dah tak ada dalam peti, kalau tak asyik mabuk kepayang je saya ni. ekeke


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

15 comments:

cik oryza said...

rase2 iman ikut ummi dia ke abah dia??? kalo ikut ummi, kesian la abah dia xda geng mkn durian...

Yantie said...

waaa iza kat us dah dapat bau durian kyant kat sini lum dapat rasa lagi..wowowo rugi za x makan. =P kn blk kpg ni...

Ummi Salsabila said...

izza xsuke doyan eh.ish,rugi2x.shedap tau.hehe.akak xdela hantu doyan.tp bila musim tu belilah jugak,rasalah jugak.hehe

deena farhana said...

iza xmkn doyan?? owhh....ruginyee..tp kak deena pon xmkn sgt...ekekekek :P

lina said...

diknor pun masih tak suka durian..rugi2..hehehe
'aish pun makan durian...

Chik Na said...

kira ok la jugak rega durian kat sana.. kat mesia ni durian melambak skang ni.. sana sini durian je yg nampak..

aNiS tHe BumbleBee said...

wuhuhuu! kt US ade doyan...this weekend ktorg nk pegi colombo,beli doyan byk2.oyeh!oyeh!

Sharini aka Ummi Khayra said...

wahhh feberet akakla durian tuh... hehehhe rugila izza tak makan durian.. ekekekke tapi ada sorang makcik husband tu, memang tak boleh langsung bau durian. Dia mabuk and pening.... izza spesis makcik nini tu la kot.. heheheheheheh

.:mUnies:. said...

musim sekarang ni...tp lom berkesempatan nk makan..husband x bape gemar..takut mabuk kepayang macam izza jugak la kot..iskisk

fizah_ismail said...

salam izza..nape xleh nk shout out ek?ke akk yg xreti..hehe..

alhamdulillah, akk dh jd umi juge..ank akk nama Wafa..dh 5 bln skrg:)

jgn lupa add blog akk ye..:)

Ummu Ammar said...

Salam Izza..

Hhhmm..susah nak jumpa org x suka mkn durian ni cam Izza ni..ruginya..hilang satu nikmat dunia bila x mkn durian ni tau..sedap!..hihihi

NURUL IZZA said...

cik oryza: ekekek hopefully ikut ayah dia.hahah

kakyan: za tau kakyan antu dughian!haha

Us: aah mmgla org cakap hilang 1 nikmat.hehehe tapi xrs papepun kalo xmakan doyan

NURUL IZZA said...

kak deena: ada stgh org 'xmkn sgt' tp kes iza mmg xmakan. =)

lina: diknor tu saje..nk tiru kakiza.hahahah (gelak devil)

chik na: iza rs kalau naik kete tu bau je durian..

kak anis: mek, dah hbs pantang ke makan doyan tu? ;p

NURUL IZZA said...

kak nini: owh, ada jugak org spesis mcm iza ya...ingtkan kami2 je..

munies: hubby munies pon? sah kami leh geng ;p

kak fizah: salam kak..apsal xleh nk shout? entah..

btw, tahniah ya..dh besar daa anak akak.=))

Ummu Ammar: salam akak, hehe tak terasa pula hilang nikmat sebab bila bau je mabuk! hehehehe

aLyNnZ said...

owhh alin satu family fav durian termasuk lar danish..tp danish fobia kulit durian haha..nanti alin publish n3 pasal durian..

Alhamdulillah, terima kasih kerana membaca. Syukran Jazilan