RSS

Susah sangat ke nak mengaku kita orang Melayu?

Bismillahirahmanirahim

Pertama kalinya..kami pindah rumah baru lagi.. Cun tak? Saje nak try and error. Yang ni nampak puas hati sikit dari yang lama. Ada lagi yang tak sempat nak masukan, rumah teman bloggers terutama mom bloggers. Tapi tunggu dulula, ada masa luang banyak, insyaAllah nanti saya masukkan.


Alkisah, saje je nak cerita tentang cerita lama. Saya ni jenis yang pakai baju kurung, kat USM dulu, tak pernah pakai seluar ke kelas kecuali kelas malam/kelas ganti. Sewaktu datang sini, saya hanya bawa baju tunang dan baju nikah. Kononnya, tak pakai la baju kurung sebab sejuk. Tapi kami datang waktu musim panas, bukan sejuk, panas tu panas kering.


Tiba bulan puasa, dan hari raya tahun lepas, kami dijemput meraikan hari raya di rumah XX. Dah nama raya kan, saya pon pakaila baju kurung dan pada waktu itu musim luruh (sejukla juga), saya pakai jaket labuh (sampai ke lutut). Sampai di rumah XX, sapa XX,


"kenapa pakai jaket macam ni? Orang akan tahula kita bukan orang Amerika."


Tak tahu nak jawab saya senyum dan diamkan diri ajala.. Sejurus selepas itu, saya diminta memotong buah epal dan orange. Pada musim sejuk, kebanyakan kain-kain yang licin terutamanya, akan melekat - macam elektrostatik macam tu. Jadi waktu itu, baju kurujng saya melekat pada badan. Sedang saya betulkan baju, sapa tuan rumah,


" Apsal pakai baju macam ni, musim sekarang tak payah nak bergayala. Tula, bergaya tak kena tempat"


Aish..berdesing telinga dengar dia tegur macam tu. Jatuh standard ke pakai baju kurung di bumi orang? Pelik sangat ye? Dah tu, orang Arab ke mana-mana pon pakai je jubah hitam dia, orang tak kisah pon. Susah sangat ke nak mengaku kita orang Melayu? Dah muka saya ni muka Melayu, pula pakai tudung memang sah-sahla bukan orang Amerika. Pelik betulla. Balik rumah tu, marah betul suami saya, nak je dia tampar orang tu. Tapi dalam hati jela. Kan raya, pakaila baju kurung. Kalau tak nak pakai pon, tak payahla duk mengutuk.


Tahun ni, saya ada geng pakai baju kurung.. wakak Kak Nadiah datang, kami pon macam sama je, tak berapa nak suka jalan. Sejak tu, saya suruh mama poskan baju kurung dari rumah. Ekeke..

p.s: hari ni kami ke jamuan hari lahir Mariana, anak Antonio/Silvana. Entry akan update kemudian. Nak edit gambor dulu~~

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

13 comments:

Nadiah Sidek said...

entry berbau emo nih. haha. kdg2 akk pun terasa hati gk tp buat2 pekak je la. huhu. asal kita tahu apa yg kita buat tu tak salah, abaikn aje la (memujuk diri sendiri gk nih..uhuhu..)

aNiS tHe BumbleBee said...

alah,izza.selalunya org yg camtu,mcm xde identiti,jati diri die lemah.akak kt sini,xraya pun pegi soping pakai baju kurung,rilex je..tgk org sri lanka ni,jati diri dorang kuat betul.pegi panjat gunung pun,rilex je pakai sari. ape kesah.janji hati mau baik maa..kan?

NURUL IZZA said...

kaknadiah: akak ok lagi, xkena sgt.iza ni..selalu je kena.kdg tu depan ramai2 org tau.dahla suara dia kuat.malu sungguh.kdg tu hubby dia yg cover kan iza.haish..nk wat cane..kt xleh nk suh org sama ngn kt.tp dgn dia mmg xleh nk gaduh mulut, sudahnya kita yang kalah.biasala tu..mulut dia mmg mcm tu..org mcm tu diam je walaupon hati bengka..errk

kakanis: aah kdg tu tak kisah pon.tp sakit jugak hati dengornye.tp kata hubby ku, xyah duk ikut diala..dia mcm tu kita mcm ni..

annie said...

sabar za, biarkan lalang2 yg menyemak tu...haha, wat donno je.baju kurung, sopan dan selesa.nak basuh pun sonang! ^_^

rumah baru za, macam sentiasa winter,kale die cam sejukkk je..

Lady said...

rumah baru cantek~ :D
sabar je iza kan.. suka bila iza kata "Kalau tak nak pakai pon, tak payahla duk mengutuk."
:D

yatie chomeyl said...

semula2 lempang jah pipi dio laju2....baso tok sedar diri baru jah duk luar negeri metar, dah koya..kok palor laju2

Ummi Hanie said...

salam iza ...

*tiup2 dia jap kasik cool* fuhh..fuuhhh...

bese la,yg ckp gitu tu sume spesis cepat lupe daratan..pedulikkan.mcm le dia yg sponsor baju2 dlm gobok kite tu kan?

Ummi Hanie said...

eh japp...

lupe nk komen cat umah baru..

santekk ! i love it . ygpenting nmpk kemas :)

K.idah said...

iza..akk tak sangka begitu kehidupan sestgh student kat sana..up to date kata omputih..hihi..skng ni apa yg penting iza berada dilandasan yg betul..abaikan kata2 yg tak berfaedah..

wan cantik rumah baru cuma wane agak suram gitu..kena tmbh deco sikit ni..pink color ke..i like..hihi

NURUL IZZA said...

ani:aah bior je.skg dh lali dh.dia mmg gitu~ umah ni ok skit kot.warna dia yg ala2 redup.haha nnt tukar lg ngeee

kakwan: hey long time no news.biar jelaaa ;)

YC:haha nok je lempang tp apokan dayo, tok sapa.ekekeke

UH: act dia ni mmg not typical malay.she doesnt like org2 yg ty[pical malay nih..apa kisah.. kan.Mekacehh kemas skit dr lama.

Kakidah: eh ramai je mcm tu.tu tak g lagi iwsconsin bla bla bla..ramai je sebenarnya..ada tu yg makan makanan haram pun ada arak dan lain2. kt Msia pun ada, cuma kita perasan atau tak je. umah baru..pink tu kan..kena buang jauh2..hubby warning awal2..pink dikecualikan huhu

kakyong said...

umah baru ni nampak ok.. kemas..
janji senang baca..
kakyong paling tak suka kalo yg guna warna hitam.. LOL!!

hmm, payah gak tu yer kalo sentiasa jer ade tukang kondem.. xpe izza, teruskan jer.. lagipun kalo bukan kita yg nak kekalkan budaya kita, saper lagi..

ummikhayra said...

Izza.. emo ni emo... hehehhehehe akak pulak, kalau keje memang pakai baju kurung... hehehehe kalau g jalan je pakai seluar sebabnya nanti nak mengejar Khayra dah satu hal pulak. Kekadang je akak pakai baju kurung.. :)

Rasa-rasa akak la kan, ramai je orang yg g obersea tu ha, lelama malu nak ngaku diri tu org malaysia. Konon orang sana. hehehheh lepas tu bila kat sana tak terima baru terhegeh-hegeh kata malaysia ni the best.. hohohhohohoho

NURUL IZZA said...

kakyong: umah ni byk lak komen.ada yg kate suram, ada yg kata sejuk.hihi xpe yg pntg mata iza ok sumee LOL.

kdg tu biorkan ajooo ;0

UK: emo la akak..mane tak emo.ghase nk je bg lempangan maut.eheh tp xlehla buat gitu kan.

iza kt msia pun kalau keluar pakai seluar jugak. tgk tempatla.nk dtg sini siap rembat jeans lg.sebelum ni xpenah pakai.yela..satg kang kena jalan laju2.dh tu dtg time spring- mmg sejuk skit

sebenarnya byk je kt sini. ala kt msia pon ada kan.kan kan..eheh

Alhamdulillah, terima kasih kerana membaca. Syukran Jazilan