RSS

Ketika Cinta Bertasbih



Ketika Cinta Bertasbih I dan II ini, karya Habiburrahman el Shirazy ini, telah selesai dibaca oleh mataku dan mindaku ini yang ku pinjam dari sahabat Indonesiaku disini, Dhahifa.. Berkisahkan seorang pemuda Indonesia yang menyelesaikan program ijazah sarjana muda di Universiti Al-Azhar, Cairo sambil bekerja membuat dan menjual tempe dan bakso. Bekerja khas untuk menyara ibu dan adik-adiknya di Indonesia nun disana setelah kematian ayahanda yang disayangi saat dia di tahun satu. Bercirikan keislaman, ketabahan dan keyakinan terhadap Allah, novel ini kukira lebih baik dari novel Ayat-ayat Cinta. Berbanding dengan Ayat-ayat Cinta, Ketika Cinta Bertasbih lebih kepada kehidupan sebagai mahasiswa dan pengorbanan seorang anak terhadap ibu dan novel Ayat-ayat Cinta lebih menjurus kepada cinta.. (dah tajuk pon ayat-ayat cinta..) Ketabahan dan pengorbanan ini sedikit sebanyak membuat hatiku ini terasa kerdilnya aku berbanding pemuda ini. 9 tahun menghabiskan ijazah sarjana muda, sedangkan rakan-rakan seangkatan denganya telah lama selesai program ijazah sarjana. Namun, dia akur dengan takdir Ilahi menghendakinya berkorban seikhlas hati menyara adik-adik yang masih kecil dan ibu yang sering sakit. Namun keikhlasannya terbayar setelah adik-adiknya berjaya. Benarlah kata orang, jika hati ikhlas kerana Allah, insyaAllah semuanya akan berjalan dengan baik walaupun menghadapi rintangan yang berliku..wallahua'lam..


# semakin dibaca karya Habiburrahman, semakin ku minati karya beliau..

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

5 comments:

maryam izza said...

za... tak rugi membaca karya beliau kan =)

za said...

kak eja:seronok baca..novel mcm nila dperlukan kan..hihi...

Suhaizi said...

I think the writer for this novels is very good in Islamic knowledge. More Islamic values inside these novels. By the way, its good for you. Dulu baca juga tapi malas dah, byk mende lain nk baca. hehe tapi kalau ade masa leh pinjam one of those!Menghilangkan kebusanan hahha :)

warx.hensem said...

best2 novel ni..skrg tgh shooting filem..

FaDhLi aTaRi said...

puan, saya pun dah baca kedua-dua tu. Setuju! Maju!!

Alhamdulillah, terima kasih kerana membaca. Syukran Jazilan