RSS

Kisah potty training Iman #2

Bismillahirahmanirahim

Sebelum saya membebel, saya nak kongsi apa yang saya buat untuk menarik minat Iman.

Saya merujuk kepada : kak Yatie Chomeyl
                                    babycenter
                                    kak Raudhah
                                    mycairochildren

Megan bantu saya melalui :
  http://kidshealth.org/parent/emotions/behavior/toilet_teaching.html#        http://www.mayoclinic.com/health/potty-training/CC00060
  http://www.webmd.com/parenting/tc/toilet-training-what-is-normal

Dan banyak lagi website-website yang membantu cuma saya dah lupa dah tak simpan. Satu yang saya sangat suka ialah di anaksoleh . Tapi entah kenapa website tak boleh di buka. Dari situ saya banyakkan solat hajat dan banyakan doa.

Antara right equipment yang saya guna adalah :

 Yang ni Iman pilih sendiri. Abgfiz beli online sebab murah. Dalam $12 usd tak termasuk shipping. Dan abgfiz minta Iman pilih sendiri. Haruslah princess pilihannya, segalanya princess.. Dan Iman teruja apabila barang dah sampai. Teruja hingga tertidur bersama seat ni.


 Yang ini pulls up disposable diaper (DD). Saya minta abgfiz belikan. Tak sangka pulak gambar princess. Tapi saya tak pakai sangat sebabnya........ tak beza pun dengan DD biasa. Jadi Iman tend to pee/poo dalam tu. Jadi pilihan pulls up memang tak menjadi dan tak berkesan. Iman sendiri tak nak pakai, katanya sayang.. boleh pulak dia pakai kat baby bear.. *sigh*


Yang ini antara training pant. Saya beli yang waterproof tapi hmm... buat carpet lagi basah ada,lah.. Mahal pulak tu. 2 helai dalam $5. Lepas tu baru saya minta abgfiz belikan di Amazon.com training pant yang kain. Murah : 3 helai $6.99.

Saya bagi Iman tengok banyak video di youtube pasal potty training. Yang ni paling berkesan.

http://www.youtube.com/watch?v=QlpItqzxcGA

Amazing job! Cepat anak dia boleh potty. Kagum saya dengan cara matsaleh ajar anak diorg. Banyak gunakan kelembutan., ketegasan tanpa memukul dan menjerit. Reversed Psychology . Tapi Iman bukan nya potty, sebalinya dia buat untuk baby dia. Sabar jela.. *sigh*

Minggu kedua :

Hari pertama : Saya masih pakaikan Iman  DD. Abgfiz tanya kenapa saya tak train Iman. Tengahari saya kembali train dia tapi langsung tak jalan. Banyak kena basuh sebab kencing ada lahhh.. *sigh*

Saya FAILED lagi

Hari kedua :

Yang ni saya tekad, setiap 1/2 jam atau 20 min saya ajak Iman ke tandas dengan lemah lembut.

'Iman, lets go to toilet?' Dan dia cakap "ok mom". Atau kalau dia bosan dengan pertanyaan saya, saya akan cakap "Iman lets go toilet? Please, please..' Dan dia akan balas.. "ok mom, I'll go"

Tapi saya kena duk dalam tandas tu lama, 10-15 min menunggu cik princess. Main jela dengan dia, pee ka boo, main surprise. Semua saya layan... Tiba-tiba Iman diam dan dia tenung saya dengan muka kesian dan ..... dia KENCING! Fuh, very good job. Banyak kali saya puji dia, saya peluk dia, high five dengan dia. Dan dia minta stickers. Oh lupa, saya mengikut saranan kak Yatie Chomeyl, saya bagi dia reward stickers. Dan... sehingga ke petang alhamdulillah Iman tak ada accident kencing di carpet/pant.

Fuh! Penat tapi berbaloi..

Muizz pula tak menangis, macam faham apabila saya ajak Iman ke tandas. Samada dia tunggu di pintu tandas atau ke depan main sendiri. Alhamdulillah Allah mudahkan usaha saya kali ni.

Tapi sebelum tu, berkali-kali saya bacakan doa "Rabbi yassir 'wala tua'ssir" dan kembuskan ke kepala Iman dengan harapan Allah menolong Iman untuk memahami kalau nak membuang, harus ke tandas, memahami setiap suruhan saya.

Alhamdulilah.... berjaya. Sehingga nak tidur saya pakaikan DD, dia cakap "Mom, I want icing.. (icing -kencing) " Sanggup dia tahan dan tak tidur sebab nak kencing di tandas. Bangun pagi, terus minta saya bawakan ke tandas. Alhamdulilllah.. syukur sangat. Dia memahami.

Dari 2 keping stickers yang saya lekat sebagai contoh, jadi banyak..


kepada

Ini baru hari kedua Iman berjaya. Tapi itu semua hadas kecil, hadas besar masih accident dalam pant lagi. Tapi saya tunjuk kat dia : buang 'poop' in toilet and bye-bye poo poo. Takat ni satu je accident. Hm...

Apa yang boleh saya kata :

Untuk train anak, haruslah BANYAKKAN SABAR, mulanya saya high expectation tapi kak yatie cakap 'jangan except result segera', lain budak lain cabarannya. Kak jaja cerita pengalaman anak dia, Si Sarah dalam 5-7 hari juga dia train tapi Aiman 3 hari je. Katanya lagi, ada setengah budak cepat dan ada setengahnya lambat.

Untuk mencapai tahap ni entah banyak kali saya tanya kepada mak, tanya kepada mama, tanya semua yang ada anak kecil, entah banyak mana saya duk menangis. Inilah masalah saya, benda kecil pun air mata asyik keluar. Tak faham dengan diri saya ni. Adik bongsu saya cakap .. saya ni lebih banyak menangis dari dia. Nak buat macam mana dah ratu air mata, hati tisu.

To be continued...

p.s : ini baru satu dua minggu, banyak lagi cabaran saya kena hadapi. Moga Allah mudahkan




  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

3 comments:

yatie chomeyl said...

gambatte umi iman...iman pun gambatte..x lamo doh tu nok berjaya.

Abe SN cheerleading dari belakang .. "I to the M to the A to the N---go IMAN go!"

nEuR0 shEwAzni said...

wah !! kakja pakai teori behaviorisme . ekonomi token .

Atif said...

bagus ZA!!!k.lat pon nak try jugak la..nnti Za share byk2 tau!

Alhamdulillah, terima kasih kerana membaca. Syukran Jazilan