RSS

Dipecat kerana berpuasa

Bismillahirahmanirahim

Saya terbaca artikel ini tika membuka laptop abgfiz.


Empat Muslim Perancis dipecat dari pekerjaannya sebagai pengajar kem muslim panas lantaran melaksanakan ibadah puasa. Tindakan itu akan mencetuskan reaksi keras komuniti muslim.

Mohand Yanat, peguam empat orang itu, mengaku hairan dengan pertimbangan Dewan kota soal pemecatan itu. Ia menilai tidak pantas menilai kapasiti seorang dalam melaksanakan pekerjaannya berdasarkan ajaran agama.

"Bagaimana boleh," kata dia seperti dikutip telegraph.co.uk, Rabu (1/8).

Empat pengajar Muslim telah dipecat dari perkhemahan musim panas anak-anak di Geenevilliers, Paris. Dewan bandar berpandangan berpuasa mempengaruhi kemampuan para pengajar dalam melaksanakan tugas mereka.

"Mereka tidak menghormati kewajipan mereka yang boleh membahayakan keselamatan anak-anak," kata jurucakap Gennervillers.

Dewan bandar berdalih, seorang anak terluka tahun lalu kerana kelalaian seorang intrukstur muslimah yang tidak konsentrasi. "Mereka yang berpuasa tidak mempunyai konsentrasi penuh yang diperlukan untuk memastikan kegiatan kem itu sesuai dengan prosedur keselamatan yang telah ditetapkan," kata jurucakap itu.

Seorang pengajar yang dipecat, Samir mengatakan Dewan kota dan pengelola telah mengabaikan kebebasan beragama seorang. Yang lebih penting lagi, tidak ada bukti yang kuat orang yang berpuasa kehilangan kemampuannya. "Putusan ini tidak adil," kata dia.

Dewan Agama Islam Perancis (CFCM) dalam kenyataan rasminya mengatakan puasa adalah kewajipan sebagai muslim, dan hak-hak sebagai umat beragama. Sebabnya, tidak ada satu pihak yang boleh melarang umat Islam melaksanakankan hak dasarnya sebagai umat beragama.

"Kebebasan beragama adalah hak dasar," kata jurucakap CFCM, Abdallah Zekri.

P.s : Alhamdulillah kita bukan ditempat keempat saudara kita. Seakan dunia sekarang seperti dunia di zaman para anbiya'. Nauzubillah... Bersyukur sangat dengan apa yang Allah kurniakan. 

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

1 comments:

yatie chomeyl said...

rasonyo dh di tarik balik pemecatan diorg ni, ado ore dgr kat radio hari tu kalu x saloh la

Alhamdulillah, terima kasih kerana membaca. Syukran Jazilan