RSS

Seharian Kami

Bismillahirahmanirahim

Memandangkan dah lama sangat abgfiz berkurung di lab dan ofis menyiapkan research dan thesis/manuskrip, Sabtu lepas abgfiz mengajak kami keluar. Cadangannya nak ke Omaha Zoo, tapi saya malas nak gi jalan jauh-jauh. Kami ke Mahoney Park je. Ini kali kedua kami ke sana. Kami pertama tika tahun pertama kami disini, pergi bersama Suhaizi.

Oktober 2008, Fall break.

Waktu tu, kami sempat bermalam dan berBBQ di kabin. Kali ni, semuanya penuh. Kalau nak booked, tunggu lepas raya baru kosong. Tapi disebabkan saya dah ke sana, jadi saya langsung tak ada rasa nak bermalam. Ekekek...

Kami sebenarnya nak kayuh bot di tasik je pun. Tapi tak sangka cuaca waktu tu sangat panas walaupun baru pukul 10 pagi. Panas dan langsung tak ada angin. Panas di Nebraska ni tak macam panas di Malaysia. Malaysia walaupun panas tapi lembap dan ada angin. Anginnya sejuk. Nebraska ni, angin dia pun panas. Memang kena pasang air-cond 24 jam. Kesian anak-anak panas. Iman sendiri kalau waktu nap time, bangun tu mesti bantal tu basah lencun. Pukul 8 pgi panasnya seakan pukul 12 tgh!



Kayuh tak sampai 5 minit, anak-anak dah menangis. Panas sangat! Tak tahan saya. Akhirnya kami buat keputusan sampai takat tu je. Terus masuk kereta hidupkan air-cond.

Dah sekejap sangat, kami pusing pula ke Wildlife Safari, dekat je dari Mahoney Park ni. 5 minit driving. Yang menariknya, wildlife ni tak boleh keluar dari kereta. Itu yang seronok. Bolehla berada dalam keadaan nyaman. ^^ Tiketnya $6.50 untuk dewasa dan percuma untuk kanak-kanak bawah 3tahun. Iman pun percuma, saya duk ingatkan Iman kena bayar tapi dia cakap walaupun hari lahir Iman bulan depan je tapi masih bawah 3 tahun.

Peta yang harus kami ikuti...

Antara binatang yang terdapat di sini :



American Elk : spesis terbesar kumpulan rusa. Ini pertama kali saya dengar ELk, biasanya Moose. Tapi saya bali rumah stadi sikit, dua binatang ni spesis yang sama tapi family berbeza. Elk ni bukan kecil ye, besar. Saiz dia macam lembu/kerbau. Kami memang dilarang keluar dari kereta. Jadi nak gi dekat tu langsung tak boleh la kan. Kalau boleh pun tak berani saya,..




 Nampak tak white tale deer tu? Yang ni saya pun duk tenung-tenung baru nampak. 





Ini wetland : Pelican. Teringat saya movie Find nemo. burung ni la yang bawa ayah Nemo ke klinik gigi tu. Ekekekke..


Haaa.. ini Bison. Bessssaaaaar sgt. Kata mat saleh sini, daging dia sedap dan lebih banyak vitamin dan sangat bagus untuk kesihatan berbanding dengan lembu. Sejauh mana kebenarannya, saya tak pasti. Tapi teringin jugak nak merasa daging nya.

Kami tak berhenti dan melihat bear dan wolf. Saya malas. Abgfiz pun malaas. Anak-sanak kesian berpanas. Balik, kami singgah untuk makan tengahari dan beli barang dapur. Dalam jam 2 ptg sampai rumah. Saya ni memang jenis tak suka jalan lama-lama. Kalau outing saya akan keluar lepas zohor dan balik sebelum asar. Saya cepat nak pitam.

p.s: menghitung bulan untuk pulang ke tanahair. hoyeh~~ hoyeh~~ hitung bulan ye bukan hari. uhuk!

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Alhamdulillah, terima kasih kerana membaca. Syukran Jazilan