RSS

Kesan baby walker

Bismillahirahmanirahim


Pagi tadi sempat saya sembang dengan adik saya. Katanya pagi semalam dia ke fisioterapi di HUSM, ada kerja. Kebetulan waktu tu, ada kanak-kanak (linkungan 1 tahun ++) sedang menjalani fisioterapi untuk berjalan. Waktu tu, pelik adik saya tengok kaki kanak-kanak tu, dia jalan jongket (??) kalau loghat kelantan nya 'jinjing'.

Setelah adik saya membuat siasatan, fahamlah asbab kanak-kanak berjalan sebegitu.... Dia gunakan 'baby walker' tu untuk berjalan. Budak kan, suka nak 'explore' jadi, pada pendapat saya la... mungkin bayi pada awal bertatih di 'baby walker' mahu kakinya mencapai lantai. Kalau setiap hari dah amal macam tu, lama kelamaan kakinya tak boleh rapat di lantai.

Sebelum mereka ke fisioterapi untuk rawatan lanjutan. mereka pernah ke bomoh (??) -rawatan tradisional sebenarnya. Kata perawat tersebut, urat saraf di belakang kaki kanak-kanak tersebut dah tegang (teghik loghat kelantannya), tak ada ruang untuk urat tu memanjang dan fleksibel lagi.

Teringat pula saya ketika membaca artikel di DrMuna website oleh Ummusaif, rupanya 'baby walker' banyak keburukkan nya. Selanjutnya boleh kita sama-sama menilai dari artikel drmuna.

Berbanding dengan cara hidup membesarkan bayi di Malaysia, kedua-dua anak saya TIDAK mempunyai

1 - bantal bayi
2 - buaian bayi
3 - baby walker
4 - bedak bayi


Itu je kot, saya pun tak pasti sebab tak pernah bersalin dan tak pernah 'survey' barang bayi kat Malaysia ^^.
Dengan falsafah, 'guna jela apa yang ada' tu, kami besar anak-anak kami hingga kini >.< Tapi alhamdulillah saya bersyukur menimba pengalaman mengandung, bersalin dan besarkan anak di negara matsaleh ni. Banyak yang saya pelajari.

p.s: jangan mudah terpengaruh dengan alat-alat untuk bayi. Buat 'homework' sebelum membeli dan memakai..


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

2 comments:

atienanurin said...

ja..thanks for d recipe..huhuhuhu..kumawo!!!

atienanurin said...

ja..thanks for d recipe..huhuhuhu..kumawo!!!

Alhamdulillah, terima kasih kerana membaca. Syukran Jazilan