RSS

Bila kita gagal, renung-renungkan..

Bismillahirahmanirahim


Kita selalu cakap...

"apalah nasib hari ni,..." atau "kenapaa aku tak selalu dapat apa yang aku hendaki?" atau "kenapa aku masih gagal walaupun aku rasa akulah yang paling rajin" atau "kenapa aku dapat bala je..' atau "kenapalaaa aku ni asyik tak bernasib baik' atau.... "apalah yang tak kena pada diri aku ni hinggakan gagal je"

TAPI...

pernah tak kita terfikir, kenapa sebab/asbab puncanya kegagalan kita? Tak kisahla gagal ujian, gagal dapat kerja, gagal dalam semua bidang. Cuba duk tepi tingkap renungkan... buka mata hati, renungkan...

Adakah hubungan kita dengan Allah baik? Solat setiap waktu? Solat pulak, adakah tepat pada waktu? Atau  dah nak habis waktu solat baru terhegeh2 nak gi ambil wuduk?

Macam mana hubungan kita dengan ibu bapa? Taatkah kita? Pernah tak kita terfikir, .."aku ni buat benda ni mak ayah redha ke tak?" Lawan tak cakap mereka? Pernah tak kita buat ayah mak terasa hati dengan kita?

Hubungan dengan guru pula? Guru ni banyak... guru sekolah, guru belajar ngaji, guru belajar di universiti. Taat kah kita? Agak2 ilmu yang dia bagi tu dia redha tak? pernah tak kita sakiti hati dia dengan kata-kata kita?

Hubungan sesama manusia pula ok tak? Agak2 semua org boleh maafkan tak kesalahan kita? Ada tak orang simpan dendam dgn kita walaupun kita rasa apa yang kita buat tu sebenarnya biasa, namun kita tak tahu si dia terasa. Not forget and forgive?

Takat mana pandainya kita, takat mana rajin nya kita... kalaulah hubungan dgn ibu bapa, guru dan sesama manusia tergejas, kita harus sedar, ada benda yang kita buat tak betul. Dalam erti kata lain, tidak diredhai, lalu tidak mendapat keberkatan.

Not forgive and not forget? Kita ni manusia biasa, siapalah kita kalau nak bandingkan kita disisi Allah yang Maha Pengampun lagi Penyayang. Banyak orang taat pada Allah, solat tak tinggal, tepat waktu solatnya TETAPI tak pernah nak memaafkan orang lain, tak pernah nak berbaik sangka pada manusia lain, tak pernah nak berbaik2.. Setiap amalan kita, walau sebesar zarah sekalipun, akan dihisab di padang masyar nanti. Nauzubillah, moga kita dijauhkan dari menjadi seperti ini.

Kalau ada yang buat ibu ayah terasa dengan kata2 atau sikap, elokla kita memohon kemaafan selagi keredhaan mereka itu ada. Jangan sampai mereka tak redha, semua kerja kita tidak berjalan dengan lancar. Jangan sampai ibu mengungkit dan sentiasa menyesal mempunyai anak spt kita. Dan Allah Maha Adil, nanti kita semua akan menjadi ibu/ayah, jangan lupa apa yang kita buat pada ibu bapa sekarang , Allah akan balikkan keada kita suatu masa nanti. Nauzubillah..Ada anak, tak sanggup bagi wang/duit kepada ibu ayah apabila mereka terdesak, tetapi dia lupa bahawa ibu ayah sanggup tak makan kerana nak simpan duit/wang buat mereka. MasyaAllah, nauzubillah, moga kita dijauhkan dari bersikap sebegini.

p.s: sama-sama kita ambil ikhtibar.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Alhamdulillah, terima kasih kerana membaca. Syukran Jazilan