RSS

Macam big boss

Bismillahirahmanirahim

 Beginilah anak bujang saya tika ayah baru balik dari ofis. Kemain lagi manja. 


 Yang ni tengahari tadi. Senyap je, bila saya jenguk... Sambil menonton tv, sambil baring di atas paha kakak. Macam big boss. Kakak pula, biarkan aje..


 Kakak dengan teddy bear yang sudah disikat rambut dan diletak riben. 



Perabot ini kepunyaan Ain dan Fatin. Tumpang sementara di rumah saya. Dah duk di rumah saya, jadi bahan mainan budak-budak ni la. Kakak buat katil baby. Muizz ~~ panjat dan kacau kakak, dan baby.

p.s: merindui .. sewaktu belajar di USM. Teringin mengulangi kembali kenangan belajar di sana..

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Kahwin awal

Bismillahirahmanirahim

Saya peminat setia majalah ANIS sejak di bangku sekolah lagi, bilamana mama sentiasa belikan untuk pembacaan nya, saya tumpang dua kaki. Dan hingga kini, saya masih jadikan ANIS teman baik saya. Tetapi sejak sahabat baik saya, Nora poskan majalah SOLUSI, alhamdulillah bertambah koleksi majalah ilmiah saya.

Dalam SOLUSI isu no 32, tertarik saya dengan pertanyaan bahagian munakahat : Langkah bendul. Kebetulan, saya juga melangkah bendul sewaktu berkahwin dahulu. Ya, saya kahwin pada umur yang awal, 22. Waktu itu, saya masih belajar di USM pada tahun akhir, abgfiz pula masih belajar di peringkat Master. Keputusan kahwin pada waktu belajar adalah keputusan saya. Ianya bukanlah keputusan yang mudah namun, alhamdulillah mertua saya pada waku itu memberi sokongan penuh. Apakah maknanya kenalan lelaki dan wanita tanpa ikatan yang sah? 

Selama manakah hubungan yang terjalin tanpa ikatan yang sah? Menunggu sehingga gaji mencapai 5 angka? Atau 6 angka? Memang, pada awalnya saya memikirkan masalah kewangan namun saya sentiasa percaya dengan rezeki Allah. Allah itu Maha Pemurah, jangan difikirkan pasal kewangan, insyaAllah rezeki akan menyusul.

Hubungan kami pada awal mendapat tentangan dari ayah saya, dek lain kenegerian. Tapi entah kenapa, saya tak pernah impikan perkahwinan bersama lelaki daripada negeri yang sama. Mungkin saya ketika di matrik dan USM lebih banyak bergaul dengan pelajar bukan Kelantan. Namun, dugaan demi dugaan kahwin juga kami. Jutaan terima kasih buat mertua saya, yang bersusah payah dalam segala hal hubungan kami. Hingga kini, saya bersyukur.

Ada sesetengah ibu bapa inginkan anak-anak bergaji tinggi barulah diberi keizinan berkahwin, ada juga yang inginkan anak mereka hingga ke peringkat PhD, ada pula sehingga kakak dan abang mereka selesaikan perkahwinan dahulu. Namun, setakat mana dan selama mana harus dipanjangkan hubungan yang tergantung?

Bising adik-adik di sini , mengadu kepada saya, umur sudah ke 22 tapi masih berstatus 'single' dan 'available'. Jangan dirisaukan tentang jodoh, doa sentiasa dan berbaik sangka dengan Allah. Kalau bukan di dunia, insyaAllah pasti ada jodoh di akhirat. Saya sendiri berdoa untuk mendapat jodoh yang baik tika saya berumur 15 tahun lagi. Waktu itu ustazah yang paling saya rapat (sekarang sudah kembali ke rahmatullah) sentiasa menasihati saya supaya berdoa dari sekarang tentang jodoh, dan kerjaya. 

Namun, jika penat mendengar bebelan dan teguran orang tua (kerana tiada teman) atau penat mendengar dan meneliti pandangan manusia, jangan sesekali menerima sahaja lelaki yang tak pernah kita ketahui latar belakang nya. Sabar. Berdoa. Pasti Allah makbulkan. Namun, jika pilihan kita tidak mendapat restu ibu ayah (dengan alasan yang kukuh), putuslah, tinggalkanlah. Kerana REDHA ALLAH ITU LETAKNYA DIBAWAH REDHA IBU AYAH. 

"Boleh jadi kamu tidak menyenangi sesuatu, padahal itu baik bagimu, dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu, padahal itu tidak baik bagimu. Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui" : (alBaqarah :216)

Jangan terhantuk baru nak mengadah. Selepas akad nikah, kita isteri hak milik mutlak mereka. Justeru, sebelum membuat keputusan, haruslah fikir, teliti, ambil sedikit sebanyak pendapat orang tua, istikharah, solat hajat supaya diberi petunjuk. Juga, jangan terlalu memilih, permata ada di hadapan mata tetapi batu yang jauh itu juga yang dipilihnya *pepatah rekaan saya*. Cukuplah taat pada perintah Allah dan agama, hormat ibu ayah. Tak perlu berkopiah, berjubah, kerana pakaian itu tidak melambangkan keperibadian. Ya, yang menutup aurat dengan sempurna itu adalah yang beriman, tetapi yang beriman itu tidak semestinya berjubah, bertudung labuh, berkopiah. Iman itu letak di hati, siapa pun tidak nampak , hatta malaikat. Hanya Allah yang menilai.

Wallahua'lam.

p.s: hanya sekadar pendapat sendiri.
Ianya harus bersesuaian dengan keadaan dan masa. Sudah berkerjaya dan berpunya, teruskanlah. Jika ada halangan insyaAllah, moga dimudahkan.

P/s: (membuat entry sambil terkenangkan keluarga, sepupu, yang berpunya tetapi tidak direstui, berpunya dan berkerjaya tapi tiada keinginan untuk berkahwin, berpunya dan berkerjaya tetapi tidak dibenarkan berkahwin atas alasan gaji tak cukup walaupun umur sudah masuk ke angka 1/4 abad.)

Wallahua'lam. Yang baik datang dariNya, yang buruk datang dari diri saya. Hakikat sebenar keduanya datang dariNya, sebagai ujian pada diri.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Alhamdulillah, sudah dekat

Bismillahirahmanirahim



alhamdulillah sudah masuk ke bulan Syaaban. Sedikit lagi kita akan bertemu dengan bulan yang paling penuh kerahmatan , Ramadhan insyaAllah. Semoga Allah panjangkan usia kita semua supaya sempat bertemu dengan ramadhan akan datang.

p/s: Mohon ampun dan maaf atas segala khilaf, yang terkasar bahasa tersilap kata. Ter tak sengaja gurauan membuatkan hati jadi terasa. Terkadang nasihat dan pertolongan disalah anggap, maafkan kami. Mohon ampun kami sekeluarga dosa yang lepas, yang akan datang, yang zahir mauhupun tersembunyi.

p.s: untuk adik-adik Lincoln, mohon maaf dari kakiza jika ada salah kata tersilap bicara semasa bergurau dan bagi nasihat. Kakiza kadang terlupa yang adik-adik sini bukan adik kandung kak iza ^^. Mohon maaf mohon ampun dari hujung rambut ke hujung kaki. Kalau nak datang berbuka bersama, sila-silakan lah.. :D

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Kek Lobak Merah

Bismillahirahmanirahim

Sempena father's day hAri tu saya buatkan kek. Sebenarnya lebih kepada nak makan. Abgfiz kalau malam-malam korek dapur cari makanan. Kesian kalau asyik makan megi. Tapi dah lama stok megi tak beli, jadi saya buatkan sesuatu untuk dia makan waktu membaca/menyiapkan tesis. Cuma, seperti biasa saya akn kurngkan telur dan gula. Kek manis sangat saya tak suka. Terasa macam makan gula je. Jarang saya ke majlis- majlis gathering,, saya ambil kek manis.



Resepi ambil dari allrecipe. Dah lupa yang mana.. Saya tulis di buku masakan saya, jadi saya tulis jela kat sini.

4 eggs
1 1/4 vegetable oil
2 cups white sugar
2 tbsp vanilla extract
2 cups all purpose flour
2 tbsp baking soda
2 tbsp baking powder 1/2 salt
2 tsp cinnamon powder
3 cups grated carrot
1 cup chopped pecan

1- Preheat oven 350/175.
2- Beat together eggs + oil + white sugar + vanila.
3 -mix flour baking soda baking powder salt cinnamon
4- stir in carrot and fold in pecan. Bake 40-50 or until cooked.

Frosting

1/2 cup butter
8oz cram cheese
4 cup sugar
1 tsp vanilla extract

Combine butter, cream cheese, powdered sugar, vanilla. Beat until smooth frost the cooled cake.


Hiasan kek : Saya guna lebihan frosting. Garis-garis pink tu saya main hentam je. Dan ada sedikit lebih yang pink, saya campur sedikit dengan pewarna biru, jadila warna ungu. Konon macam seni tapi jadi horror pulak *scary* keh keh keh ^^

Nota kek saya : (altered) Saya gunakan separuh dari bahan-bahan ni. Vegetable oil saya gantikan dengan butter. Pukul butter sampai fluffy dan baru masukkan gula. Kacang yang saya gunakan kacang pecan, walnut dan almond (chopped). Dan sebab kerajinan saya, saya masukkan chopped dark chocolate. Kata abgfiz, sedap.

p/s: setiap kali saya rasa sedih dengan hal sekeliling, saya akn baca ini. Alhamdulillah tenang 

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Selagi tak tidur inilah dia..

Bismillahirahmanirahim

Hari ni saya rasa penat sangat, mana taknya tak duk diam. Ada je kerja saya kena buat. Rehat sekejap, dengar orang menangis, tengok-tengok sangkut badan di kerusi, sat pula nangis sangkut kaki di celah kerusi, sat lagi, tersepit tangan. Sat lagi, nangis sebab susah nak keluar. Tergelak saya melihat anak bujang saya. Agaknya macam nila mama menjaga kami 7 orang. Sudahla sorang-sorang macam-macam perangai.

Buka je lampu dapur, dibukanya pulak mesin pembersih pinggan mangkuk (dishwasher), dah nak tutup 'dishwasher', dibukanya pulak pintu oven, nak tutup pintu oven, tak pasal-pasal kena bersihkan lantai, sebba Muizz buka laci bawah sinki yang ada bakul sampah. Alahai cik Muizz... itulah dia, selagi dia tak pejam mata selagi itulah dia, ke sana ke sini. *tapi saya tak kurus-kurus* :p

 Waktu saya lipat kain, dicapainya stokin ayah, disarungnya stokin tu walaupun terbalik!

tak sah tak kacau kakak kalau kakak sedang baring. Ada je kerja dia nak buat. Bila marah, dibuat muka kesian. Terus tak jadi nak marah!


 'Hero hati' dan permata hati saya. ^_*


 Gambar atas : Sedang membaca bersama kakak.
Gambar bawah : Kakak duka tas kerusi tu, dia pun datang duk sebelah. Iman cakap.. 'we're best fren forever'..



Ini kat rumah Roz, tak duduk lama saya di kerusi. Sat naik tangga, sat naik meja, sat tengok cermin. Gambar belah kanan bawah : jumpa penyapu duk menyapu seluruh rumah. Tak kira orang ramai ke tak! Mulut tak keluar suara tapi tangan kaki, buat kerja.

p.s : Tengok Muizz terus rasa nak gigit, geram!



Saya sedang menonton drama ni  : Time Slip : Dr Jin. Berkisahkan seorang doktor pakar neuro tiba-tiba terjatuh dan berada di zaman Jeseon. Tiba-tiba syaa teringin nak jatuh ke zaman kesultanan melayu melaka. Paling teringin, ke zaman Rasulullah dan para khalifah. MElihat sendiri bagaimana manusia pada zaman lalu......

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Mereka penyeri

Bismillahirahmanirahim

Iman kadang suka putarkan lagu nasyid di Iphone. (dia pandai main tu je) Tapi bila dia putarkan lagu ni, mesti dia datang dekat saya dan nyanyi lagu ni. *touching*





Alhamdulillah, Iman dah pandai mengira 1-20 tapi dalam english. Bahsa melayu dia tak tahu *LOL* Dan boleh mengira dari belakang 10-1. Tapi dari 1-10 ikut turutan, dah mula 11... 'eleven, thirteen, sixteen, twenty.." melangkah-langkah.. Alif, ba, ta dah hafal tapi bila tiba masa nak baca iqra, .." alif di atas ban, ba di atas ban, ta dia tas ban."  'Ban' tu tak boleh nak hilang lagi, entah mana dapat 'ban' tu..


alhamdulillah...

dan..

HAPPY FATHER'S DAY

this song dedicated just for you..




for the rest of my life, I'll be with you..

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Kimchi, lemon bar

Bismillahirahmanirahim


BIhun sup : tayangan semata-mata  :D



Kat atas ni Kimchi. Makanan korea. Walaupun saya ni suka drama korea tapi bukanlah bermakna semua hal Korea saya suka. TAPI.... kimchi dia memang sedap. Dan menyihatkan. Pernah saya terbaca di laman web mana lupa dah, kimchi sebenarnya rahsia awet muda orang Korea. Pernah juga saya meng'google' sejarah Korea, kenapa Korea berpecah kepada dua : North dan South. Kalau saya rajin, saya buat liputan di blog ni. Tapi kalau tak rajin, tunggu la ye. ^^

Kimchi ni pertama kali saya makan tika AIn beli dan bawa ke rumah saya. Katanya nak minta saya buatkan pancake. *macam la saya pandai*. Katanya dia jatuh cinta tika Bazaar tahun lepas, kebetulan Korean student yang jual kimchi pancake sebelah gerai NUMSA. Bila cuba sekali, memang sedap. Rasanya masam , pedas, masin, manis sikit. Saya suka dan insyaAllah ada cita-cita nak buat kimchi sendiri.

Resepi kimchi pancake atau nama dia Kimchijeon saya ambil di sini. Cuma saya tak ikut sukatan dia, saya main agak je.

bahan :

Chopped kimchi dan air kimchi
1 cawan tepung gandum,
sedikit gula
sedikit garam
air secukupnya.

Letak semua dalam mangkuk, kacau dan masak macam buat pancake. Saya buat ni pekat sedikit, jadi saya tambah air untuk cairkan. Muizz dan abgfiz makan laju je. Iman, biasa2 je....


Lemon Bar

Pertama kali saya makan lemon bar tika 'open house' department Entomology lepas, masam tapi rasa tart dan saya suka! Tapi saya tahu di dept tu dia buat dari yang instant punya, tapi saya cari jugak resepi ; nak makan. *haih mane tak gemuk kalau asyyik makan je*

Saya ambil resepi dari Giada, saya suka Giada ni, resepi dia sangat simple dan senang. Sedap lagi! Yang paling penting, jimat tak guna telur. Saya ni telur memang kurang suka sikit. Kalau kek tu nak telur 3 biji, saya mesti buat 2 biji je. Ekeke.. Rasa dia mungkin lainla sikit tapi abgfiz tak pernah pulak komen tak sedap. Giada guna thyme tapi saya tak guna, sebab tak ada. Tapi hasil dia sedap jugak. Cuma saya kena buat banyak kali. Saya ni jenis tangan keras, kalau buat kek ke, mesti tak berapa nak jadi. Tapi.. 'practice makes perfect'.

Saya copy and paste je kalau malas nak buka web tu. Cuma kalau buka web tu boleh tengok sendiri macam mana Giada buat.

Ingredients

  • Butter, for greasing dish
  • Flour, for dusting dish

Bars:

  • 1 stick (4 ounces) unsalted butter, at room temperature
  • 1 cup all-purpose flour
  • 2 tablespoons chopped fresh thyme leaves
  • 1/2 teaspoon fine sea salt
  • 1/2 cup powdered sugar
  • 2 tablespoons fresh lemon juice
  • 1/2 teaspoon pure vanilla extract

Glaze:

  • 2 tablespoons fresh lemon juice
  • 1/2 cup powdered sugar

Directions

Place an oven rack in the center of the oven. Preheat the oven to 325 degrees F. Butter and flour an 8 by 8-inch glass baking dish.

For the bars:

In a small bowl combine flour, thyme and salt. Set aside. Using a stand mixer fitted with the paddle attachment, beat together 1 stick of butter and powdered sugar on high speed until light and fluffy, about 30 seconds. Beat in the lemon juice and vanilla. Reduce the speed to low and gradually add the flour mixture. Using damp fingers, press the dough into the prepared pan. Bake for 30 minutes until golden. Cool for 30 minutes.

For the glaze:

In a medium bowl, whisk the lemon juice and powdered sugar together until smooth. Spoon the glaze over the cooled crust. Allow the glaze to harden, at room temperature, for at least 1 hour.
Using a metal spatula, remove the crust from the pan. Cut into 1 1/2-inch square bars and arrange on a serving platter or store airtight in a plastic container at room temperature


p.s: selamat mencuba.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Bunga di musim panas

Bismillahirahmanirahim

 Bunga yang bermusim, rupanya bunga pun ada musim jugak. Saya tak berkesempatan nak menikmati bunga di musim bunga yang lepas, dek cuaca tak menentu, dan masa tak izinkan saya keluar dari rumah. TT__TT. Saya ingat saya tak sempat nak menikmati bunga, tetapi sebenarnya musim panas ni bunga makin banyak. Berdasarkan bunga di musim panas di sini , ada banyak bunga yang tumbuh di musim panas.


Bunga daisy (bawah kiri), bunga aster (atas dan kanan bawah)



Bunga chrysenthemum kah? Bentuk rupanya seperti crysenthemum TETAPI ia bukan crysenthemum.. ianya bunga Aster. Bunga seakan matahari dan crysenthemum. Menurut website di sini, ia berbau harum dan bewarna warni. Saya takla duk cium bunga ni tapi, banyak sangat serangga datang duk bertenggek menghisap madu (?) di bunga ni. Cantik sangat..



Uniknya, dia tumbuh dari bawah (?).. bunganya seakan berkembang dari bawah.Biasanya saya lihat kelopak bunganya menutup bahagian tengah tapi bunga ni bahagian tengah terbuka, kelopaknya menutup bahagian bawah. (lihat gambar) *tak pandai nak terangkan, saya bukan dari golongan botani ;p*

 Bunga ros pink ni tertanam di depan apartment saya. He'eh bukan saya yang tanam. Tapi cantik sangat sebab, bila kembang dia ada 2 tone warna, puteh dan pink. Serius lawa!





Yang ni bunga paling membuatkan saya terpikat. Cantik sangat sangat sangat. Bunga Lilium namanya, rasanya bunga jenis Lily. Tapi semua 5 jenis ni berbeza namanya. Yang pink namanya Belladona Lily, yang kuning tu Peruvian Lily, saya pun dah konfius, banyak sangat nama pelik. Tu belum lagi nama saintifiknya. Kagum saya kepada yang ambil jurusan Botani. Banyak nak kena hafal nama, genus, species, etc etc. *fenin*

Bunga namanya paling cantik, Iris. Dua jenis ni je saya jumpa. Cantik. *teringat drama korea Iris, tak pernah tengok tapi ada plan nak tengok kalau mood datang, ekekekeke*


Bunga ni saya tak tahu apa nama dia. Tak jumpa di google. Bunga ni Iman yang duk cabut belek, dan dia cakap 'hmmm... soo gooodd!" Bila saya cium, memang bau wangi, bau dia macam peppermint sikit. Tumbuh di rumput je. Waktu  saya duk ambil gambar dan tiba-tiba ada kereta berhenti duk tenung kami. Agaknya dia cakap kot '...apa anak beranak duk buat ni..' lepas tu dia pergi begitu je.

Kat atas ni bunga yang saya malas dah nak cari di google. hehe... Tapi kat tengah tu seakan bunga ros tapi saya tak pasti sebab tangkai dia tak ada duri.

p/s: subhanalllah maha suci Allah menciptakan segalanya yang indah di bumi.

p/s: ada lg bunga yg saya simpan, nntla bl sy rajin, buat entry lain

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Gelagat anak dara

Bismillahirahmanirahim

Menjaga mendidik anak perempuan lagi susah dari anak lelaki, kata orang. Mungkin ya, sebab saya tak melalui fasa menjaga anak tika di usia remaja. Tapi anak dara saya ni, macam-macam kerenah yang kadang saya tertawa keseorangan bila teringat.

 Obses nak jadi princess dan nak jumpa princess.

Mungkin suka melihat/menonton buku dan kartun Princess, (Snow White, Cinderella, Beauty and the Beast etc etc) *fenin*




Perbualan ayah dan Iman di Orange City di depan Dutch Mill,

Ayah : Iman come here to take photo.
Iman : (buat tak tahu dan ke sana ke sini)
Ayah : I man, come here.. See, here is princess. This is castle. (castle ape pulak ..)
Iman : Where? Oh This is? Princess... where are you? Are you there?

Tak pasal-pasal duk cari princess dalam tu. Padahal tu bukan castle pun. Sampai sekarang kalau jumpa gambar kat atas, dia cakap.. "mom, princes.. princess where are yOU??"

Moral : jangan dok menipu kat anak-anak. Mereka percaya!




Suka pada bunga :

Selalu saya bawa Iman dan Muizz ke taman. Kalau dalam perjalanan tu ada bunga, walaupun bunga rumput. Dia akan ambil dan letak di kepala. *fenin kali kedua*

Dandelion pun ambik kira jugak. Letak di telinga. Memang anak perempuan. Baju dipakai setiap hari, dia pilih sendiri. Selalunya dia nak pakai baju kurung atau baju princess (gaun).


Penyayang

Sikap ni, memang terserlah. Setiap kali jumpa baby, dia akan cium. Tak kirala baby siapa. Anak mat saleh, anak orang mexico, semua diciumnya. Cuma cara dia 'melampau' sedikit.


Pandai bermain dengan Muizz. Tapi pandai jugak buat Muizz menangis. *sabou jela*. Semalam, saya tengah tukar pampers Muizz, tiba-tiba Iman nak baby wipes tu. Saya bagi sehelai pada dia dan terus, dia gi lari mencari baby. Jumpa pulak dengan baby bear, duk sapu bontot bear tu dan pakaikan pampers dengan gunakan blanket kecik. Duk peluk bear tu sampai dalam tidur.

Anak perempuan saya banyak ragam, ragam yang membahagiakan saya. Ragam yang membuatkan saya sentiasa rindu. Ragam yang 'keperempuanan' dan 'keibuan'. Ekekekek..

p.s: saya dok buat watermark dengan gunakan Photoshop CS5 Extended. Nak guna photoshop CS6 Beta tak pandai lagi.

p.s: saya tak rajin nak edit gambar tp picasa web saya dah terlebih gambar. kena buang banyak gambar. sob sob TT__TT

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Coffee Walnut Cake

Bismillahirahmanirahim


Ingredient :

125 gm butter (RT- room temperature)
125 gm castor sugar
2 eggs
125 gm self raising flour
1 tbsp baking powder *saya skip baking sebab dalam self raising flour dah ada*
2 tbpn coffee dissolve in 100 ml water
100 gm walnut *saya gunakan walnut, pecan dan almond*

Method :

1- Preheat oven 350 F/ 170-180 C
2- Beat butter and sugar until fluffy and light. nd then beat in eggs, flour and baking powder.
3- Beat in 1 tbsp of the coffee mixture and then add up to another tbsp little by little until the mixture drops easily off the spoon. Keep the rest of the coffee mixture for the icing.
4- Stir in walnut. *saya chopped nut tu dulu baru kacau*
5- Bake about 40 minute or until skewer comes out cleanly. Let it cool

Icing :

1 stick of butter
200-300 gm icing sugar * saya letak sikit je, sebab saya tak suka manis*

Beat butter until fluffy and beat with icing sugar with the rest of coffee mixture. Syop when you have a colour and deep flavor you like. Ice the top of the cake.




 Saya tak suka kopi. Saya dari kecil memang tak minum kopi. Pernah la minum waktu duk USM untuk hilangkan rasa ngantuk, sekali saya tak boleh tidur, mabuk, naik loya, perut memulas. Langsung muntah disebabkan minum secawan kopi. Adeh... memang tak boleh. Sebab tu saya tak pernah stay up sewaktu belajar dulu. Paling lewat tidur jam 1230, itupun sebab kelas silat habis. Kalau tak, memang selewat pukul 11 la saya tidur. Orang baru nak stadi saya dah tutup lampu bilik.

Kek ni rasanya sedap, rasa kacang. Saya suka ^^.. Topping tu saya letak shave chocolate dan chopped almond je.


Kacang yang saya gunakan.

p.s: terlebih rajin nak buat kek. tekak gatal nak makan benda manis

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Bismillahirahmanirahim

Colorful Creature Day

Colorful Creature Day will feature LIVE animals and art activities in the museum. Various groups will be on hand to give children the opportunity learn about and interact with different creatures, including an alpaca, llama, birds, snakes, butterflies, amphibians, insects, and more! At 3:30 p.m., Wildlife Encounters will showcase exotic animals in Elephant Hall, including a kinkajou, alligator, coatimundi, African serval, and more. Artists will provide animal-related art activities for children and demonstrate their creative talents. 
Mueller Planetarium will present the fulldome show, “Enchanted Reef,” a 30-minute adventure exploring the ocean world. Show times are 2 and 3 p.m. 
Presenting organizations include Wildlife Encounters, Lincoln Children’s Zoo, Pioneers Park Nature Center, Raptor Recovery, Capital Humane Society, Nebraska Herpetological Society, Spring Creek Prairie Audubon, Nebraska Parrot Rescue, Star City Llama and Alpaca 4-H Club, Great Plains Chapter of the Guild of Natural Scientific Illustrators, UNL Department of Art and Art History, among others.

Kami ke sana bawa anak-anak. Sampai tu kami terus ke planeterium, fulldome show, 'Enchanted Reef". Seronok rupanya jadi kanak-kanak ni. Show habis dalam 345 pm. Kami tak masuk dalam Wild life Encounter, anak-anak nampak bosan. Kami bawa Iman ke tempat aktiviti je.


Wildlife Encounter > Jauh aa nak tengok kinkoujou, semua tu. 


Iman main buat je.. 



Sessi menconteng. 



Seronok tengok 'weekend' di Lincoln. Kalau ke mall, bukan budak bujang dan anak dara yang saya nampak. Kebanyakkan nya keluarga. Hari minggu adalah hari untuk keluarga. Kerja ofis semua tinggal di ofis. Seronok! Masa terluang sangat bermanfaat bersama anak-anak. Dari sekecil-kecil bayi, hingga remaja , bersama ibu bapa. Di Lincoln, masyarakatnya bukanlah seperti yang biasa kita lihat di TV, bebas. Mungkin ada jugalah bebas tetapi bebasnya terhad. Masyarakat Lincoln lebih 'alim' dan kebanyakkan praktis dalam Katolik atau Protestant. Dan biasanya masyarakat sini, lebih 'kampung, kahwin awal, sentiasa ke church pada hari Ahad, dan mempunyai anak ramai. Megan (bekas jururawat saya) sendiri mempunyai 6 orang adik-beradik yang beza umur mereka hanya 1-2 tahun.


Lawatan akhir sempat saya bergambar dengan Llama. Ada banyak binatang dipamerkan, paling saya suka arnab TapI Iman ni, semuanya takut, semua binatang dia takut. Muizz pulak, semua binatang nak pegang. Eeee.. geram saya pada arnab tu, nak je beli tapi tak boleh la pulak bela arnab di apartment ni. (tak sempat nak bergambar, ralit duk main je).

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Hanya sekejap

Bismillahirahmanirahim

Kami ke East Campus, menaiki bas. Alhamdulillah ini kali kedua menaiki bas tetapi pertama kali naik bas bersama anak- anak. Kali pertama naik bas waktu sampai Lincoln.

Pengalaman naik bas kat sini, sangat bagus. Mereka utamakan yang lemah berbanding penat berdiri mereka. Orang kurang upaya, ibu mengandung, orang tua dan kanak- kanak adalah diutamakan. Tadi bas penuh tapi mereka simpan 2 seat khas untuk saya dan anak-anak. Sanggup berdiri dari melihat saya dan anak-anak berdiri.Sikap yang tiada pada Malaysian .

Department entomology mengadakan rumah terbuka. Selepas menjenguk-jenguk, kami picnic di padang.

Alhamdulillah anak-anak ok :) cuaca pun elok-elok je :))

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Anak anak

Bismillahirahmanirahim

Penghibur hati
Penawar duka
Penyembuh sakit
Penenang hati
Pengubat lara
Peneman suka duka
Segalanya mereka
Ummi doa supaya Allah menjadikan anak-anak ummi hamba yg soleh dan taat pada perintah Allah dan agama

P/s: bersyukur dengan nikmat dan anugerah yang Allah kurniakan

P/s: saya bebaskan Muizz dari stoller, terus tak nampak ummi. Jalan je hingga penat.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Seri Ayu ^_^

Bismillahirahmanirahim..

Ekekek... mesti ramai yang tertanya-tanya, ghajin pulak dia ni update blog. Haaaah.. saya jadi terlebih rajin nak bersihkan blog ni. Tapi saya tak rajin nak blog walking ^^. Maafkan saya kalau saya tak menyinggah. Untuk Yatie Chomeyl, diriku menghargai dirimu ~~ sentiasa di hati ini.. eceeewah !

Saya duk buat kueh Seri Ayu ni, saya suka kueh ni tapi.... kadang termasin lah terkurang garamlah. Tapi alhamdulillah saya guna resepi kat sini, menjadi... Acuan tu mana dapat? Acuan tu diterbangkan khas dari Kelantan. Saya minta mama beli dan poskan, ingatkan mahal. Rupanya Rm1.50 je satu set tu.



Kastad Hijau :

2 biji telur
1 cawan gula
2 cawan tepung gandum
1 cawan santan
1 sudu kecil ovellete : **saya gunakan jenama koepoe
sedikit pewarna hijau berperisa pandan

Cara :
1. Pukul telur hingga berbuih, baru masukkan gula. Pukul sehingga kembang.
2. Masukkan ovellete, pukul sehingga ovellete tak kelihatan. (adunan menjadi gebu, fluffy gitu)
3. Masukkan tepung yang diayak, dan santan. Pukul sehingga adunan sekata, masukkan pewarna.

Bahagian atas :

Kelapa parut + sedikit garam dan tepung gandum. ** saya gunakan kelapa parut yang manis sebab tak jumpa yang biasa, saya masukkan sedikit susu segar/santan, sedikit garam dan sedikit (1-2 sudu tepung gandum) dan saya blend menggunakan mini food processor) Abgfiz cakap, dia lagi suka guna kelapa parut yang manis berbanding kelapa parut yang biasa.

Sebelum masukkan adunan kastad dan kelapa parut, saya spray dahulu menggunakan vegetable oil. Kemudian, masukkan kelapa parut dan tekan-tekan dengan jari supaya mampat. Gunakan sudu, masukkan adunan dan kukus selama 7-10 minit.


Kelapa parut yang saya gunakan


Hari ni saya terlebih ghajin nak buat agar-agar puding. Tekak nak makan benda manis dan sejuk.

Entah macam mana saya terfikir nak buat puding kastad lapis puding rose. Haha.. ini memang resepi dari kepala saya.

5 gm (saya main agak2 je) strip agar-agar
1 cawan air
1 cawan gula

Saya masaak sehingga gula dan strip agar-agar tu cair, kemudian saya bahagian kepada 2.

Bahagian 1 :

1 1/2 cawan susu segar/evaporated milk
2 - 3 sudu besar tepung kastad
1/4 cawan gula

Bancuhkan susu dan tepung kastad agar tepung larut, kemudian campurkan (bersama gula ke dalam agar-agar tadi.Masak dalam api perlahan sehingga pekat, ketepikan.

Bahagian 2 :

Agar-agar yang dimasak tadi, saya campurkan dengan 1 cawan air, pewarna rose/perisa rose dan 1/4 cawan gula. Masak sehingga mendidih.

Saya masukkan ke dalam mangkuk berselang seli. Satu senduk adunan kastad, kemudian diikuti dengan adunan rose, begitulah sehingga adunan habis. Masukkan ke dalam peti ais. ** Puding akan berselerak. Tapi insyaAllah dah menjadi..


Iman cakap yummy!, Iman tak suka sangat puding tapi bila hidang, dia boleh habiskan sepinggan. Memang sedapla tu. Alhamdulillah..

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Ayah dan anak-anak

Bismillahirahmanirahim

Sebetulnya, abgfiz memang sangat jarang berada di rumah. Keluar pagi, baliknya malam (malam tu pukul 7/8 atau kadang-kadang pukul 9 kalau dia gi main badminton). Jadi sepanjang tu, hanya saya dan anak-anak jela duk rumah. Atau kadang-kadang saya bosan, saya bawa budak-budak keluar jalan. Saya pun sekali harung gi jogging. Maklumlah duk ternak lemak je, lemak pun banyak la berkumpul.

Tapi saya pun lebih suka abgfiz tak buat kerja kat rumah. Kalau dia duk rumah, anak-anak sibuk masuk bilik duk kacau ayah. Kerja bertimbun, yang memerlukan fokus.. susah kalau anak-anak kacau. Kalau tak kena angin, kena marah .. menangis saje. Free kena marah. Tula, sapa suruh kacau ayah lagi.

Alhamdulillah, permohonan extand abgfiz di luluskan oleh USM. Adui, jenuh nak minta extand ni, macam-macam kena buat. Itu lah dugaan. Kalau ikutkan sebenar, kami memang dah kena balik dah sebenarnya. Tapi disebabkan kelas yang banyak dan research tak siap lagi, kami terpaksa minta extand 6 bulan. Apa-apapun, semuanya alhamdulillah... Allah mudahkan semua walaupun penuh onak dan duri juga kena.




Inilah antara aktiviti Muizz yang buatkan saya pening kepala. Haish.. panjat memanjat. Bila jatuh menangis datang kat saya.

 Ini pulak Muizz sedang tido, yang sebetulnya dia tertidur. Kakak pula, buat-buat tidur satu selimut dengan Muizz. Sweet ^.^



Yang ni kelakar! Sebenarnya Iman duk minta saya pakai bekas puteh besar tu. Kononnya cowgirl. Tapi waktu tu saya tengah masak, duk paksa juga. Kebetulan ayah baru balik petang, ummi suruh je Iman pakaikan kt ayah. Dengan Muizz pun duk pakai sekali.


Jadila.... army, cowboy (?)




Kakak dan adik, sama-sama duk depan Tv. Tak tengok Tv pun, duk sembang dan main. Baju kurung tu baju raya tahun lepas atuk dan tokwan bagi. Sekarang ni saya dah tak boleh nak pilih baju untuk dia, dia pilih sendiri. Baju kurung tu seminggu 2 kali duk pakai nya. Lepas basuh, pakai lagi. Suka betul pakai baju kurung, Alhamdulillah...





Ummi jemurkan conforter yang tak kering, tapi ada pulak penghuni suka duk dalam ni. Katanya.. ' I like to sleep here.. Uuuihhh (muizz versi Iman), come back, come back!"


Bila Muizz duk tidur dalam ni, Kakak pun duk ikut sekali. 


 Ini dalam kereta, macam nilah gayanya duk US ni. semua wajib duk dalam carseat (anak-anak). Wajib buckle up. Kalau tak, kena saman. Banyak pulak tu kalau terkena. Tapi, saya rasa patut juga kerajaan Malaysia buat macam ni. Yela memang semua takdir Allah tapi kita boleh buat 'caution'. Jadi kalau orang US ni ada anak kecik lebih dari 3 orang, memang sah tak boleh pakai kereta, kena pakai van. Yang bagusnya, anak-anak saya akan diam je kalau duk dalam ni. Kalau berjalan jauh, saya pasangkan DVD khas dalam kereta tu. Biasanya semuanya akan tertidurla.. Saya ... dah bincang dengan abgfiz, memang akan pakai bila balik Malaysia nanti. Lagipun anak-anak memang dah biasa duk dalam carseat tu, jadi memang kena pakai. Walaupun Iman kecik, tapi bila tali pinggang tu tercabut, dia akan bising suruh saya buckle up kan.


 Kelakar! Sebelum keluar rumah, dia nak pakai tudung. Dah keluar saya terkejut dia pakaikan pada baby bear dia tu. Iman oh Iman...


 Main dengan adik. *_* Sweeet ~





Boss tengah tonton TV

Cak!


p.s: rindukan Muizz waktu dia tembam.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS
Alhamdulillah, terima kasih kerana membaca. Syukran Jazilan