RSS

Chicken pox?

Bismillahirahmanirahim

Lama sangat blog saya tak terupdate, malas dan tak bermood. =) Kali nak cite pasal anak dara.. Sabtu lepas tak tahu kenapa dia tak aktif macam biasa, tak usik-usik Muizz, tak ikut saya kemana saya pergi.. Petang tu saya perasan badan dia panas, dan memang dia demam bila suhu menunjukkan ke 102.4 F. Malam tu kami ke jamuan dan saya perasan ada bintik-bintik merah naik di kaki Iman.

Terus saya sms mama sy di Kelantan, katanya mungkin campak. Saya dah cuak dah... Nak call mama saya , dah lewat malam. Muizz dan Iman dah tidur, jadi saya call esoknya..... Kata mama, campak biasa naik di perut dulu, baru akan naik ke marata-rata. dan biasanya pesakit akan mengalami demam sementara campak nak naik satu badan. Simptom semua tu memang ada Iman alami, so saya memang yakinla Iman kena campak.

saya google pun sama..

http://kidshealth.org/kid/ill_injure/sick/chicken_pox.html
http://www.cyh.com/HealthTopics/HealthTopicDetailsKids.aspx?p=335&np=285&id=1531

Ahad lepas, baru saya perasan bila Iman duk tunjuk-tunjuk di lidah dia... lidahnya macam naik ulser tapi bila sentuh rasa macam kudis sebab ada texture. Dia tak makan, tak minum, susu pun tak nak. Asyik menangis sebab lapar. Sedih sungguh saya waktu tu. Apa yang boleh saya buat selain usap-usap dia ?? T_T

Isnin semalam baru bawa jumpa paed. Katanya bukan chicken pox, lebih kepada penyakit tangan kaki dan mulut. Patutla..... biji-biji tu hanya ada di tangan, kaki. Perut dan belakang badan memang tak ada. Bila saya call mama, mama cakap mungkin chicken pox la sebab biji-biji tu berair. Tapi Iman dah tak demam. Makan je tak nak, sakit barangkali..

saya google lagi,

http://www.cdc.gov/ncidod/dvrd/revb/enterovirus/hfhf.htm

http://kidshealth.org/parent/infections/skin/hfm.html

"usually occur during the warm summer and early fall months, though they can happen year-round in tropical parts of the world."


Pagi ni Iman cuma makan pancake bila dia muntahkan balik cornflakes kegemaran dia. 


The good thing bila anak demam, rendamkan dia di bath tub bersama air suam - untuk turunkan suhu badan dia. Dan memang menjadi.. sushu Iman naik saya rendamkan dia di bath tub sambil dia main dengan baby doll dia, dalam 15-20 min. ALhamdulillah lepas tu, suhu dia maakin turun. One thing kalau  kulit gatal, mandikan dengan oatmeal. Yang ni syaa tak buat, sebab renyah. Tambah pula Cik Muizz ni sibuk sangat masuk bilik air kalau kakak dia masuk. Dah tu lagi cepat dari kita!


 Saat dia sakit, sedih betul tengok dia tak aktif!


 Saat dia aktif, happy sangat tengok dia main dengan Muizz..




Haih, kecik-kecik dah pandai tengok TV! Sepah pun pandai @_@


p/s: mak ayah, update sudah cucu-cucu mak ayah =)

p/s: Hm.. kadang-kadang blog ni orang buat luahkan perasaan, tapi hati-hati jangan sampai aib kita semua orang tahu. Kadang-kadang kita tak perasan aib kita tersebar hanya kerana sepatah perkataan di blog. Cukuplah Allah je yang tahu dosa kita. 

Ada masa saya update hari raya yang dah agak basi ;p

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

6 comments:

.:dyla lokman:. said...

kakiza mesti update dari ipod ni. typo je. haha. kesian Iman :( moga dia cepat-cepat sihat!

Norhidayah said...

iman semakin comel la.. kesian iman, tidur je la kan kalau sakit.. tapi muiz semakin macam babydoll.. semakin membulat...

yatie chomeyl said...

hari tu SN keno jugop sakit kaki tgn mulut tu, dr bui krim and sapu jah. alhamdulillah x smp demam la tp dio x berapo lalu make la

Chik Na said...

semoga iman cepat sembuh

~An-Nur~ said...

kesian iman...

Aleyn said...

Siannyer Iman...biler sakit dah tak aktif yerk...semoga Iman cepat sembuh...bleh main2 ngan adik

Alhamdulillah, terima kasih kerana membaca. Syukran Jazilan