RSS

Membebel pulak...

Assalamualaikum...

Bagi salam dulu.. =) Malam ni mata sya tak mengantuk pulak, alang-alang dah duk dekat pc ni.. update jela blog. Inila masalah musim panas, siang terlalu panjang.. pukul 8 malam tu matahari masih memancar dengan jayanya. Tapi waktu tu dah redup sikitla... kalau nak keluar jalan-jalan dan riadah waktu paling best time tu la.

Saya terbaca berita pasal pembuangan bayi.. YaAllah.. tak de perasaan ke orang yang buang bayi tu? Kalau tak nak sebab malu (mestila kan.. dah zina..) bagila kat rumah kebajikan ke, rumah orang yang tak ada anak ke tapi alih-alih diletak ke merata tempat. Kesian bayi tak bersalah tu, manusia ke macam tu ye> Kucing rumah mama saya pun marah kalau anak dia yang baru lahir ditenung oleh kami. Tak punya perasaan ke orang yang mengandung tu? MEngandung 9 bulan, dengan merasa setiap gerakan dan sepakan bayi.. masyaAllah.. Pernah saya ceritakan paada MEgan pasal buang bayi.. dia sampai tak percaya ada Muslim sanggup buat macam tu, mat saleh sendiri sangat menyayangi bayi dan tak sanggup sakitkan bayi apatah lagi bayi baru lahir. Malu sungguh saya bila Megan cakap macam tu. Terfikir dengan artikel di rumah KakChikNiza

>>>

Saya masih tak paham kenapa ada manusia saggup buat apa sahaja kerana hasad dengki.. Bahagia tak suka, cantik pun benci, cemerlang pun benci.. Haih apa la yang ank didengkikan.. semuanya datang dari Allah. Kalau dengkikan harta, haa kerjala kuat-kuat.. kalau dengkikan sbb bahagia, usahakan diri untuk bahagia. Hish, tak suka saya.. kadang tu yang kita labelkan 'alim' (dari segi pakaian dan ilmu) pun ada hasad dengki. Kalau dengki diam-diam tak apa jugak, ni sehinggakan membawa fitnah ke pelusuk dunia dan menyebabkan musnahnya kebahagiaan sesebuah keluarga, alim ape ke benda tu.. Pernah kawan saya melabelkan manusia jenis macam ni, sebagai "pakai je jubah semua, semua tutup.. dosa pun tutup dalam jubah semua tu.." Ikhlaskan la diri dalam semua perkara, nanti adala imbuhan dari Allah. Erk... saya tak tujukan pada sesiapa, teringat pulak keluarga kawan saya musnah gara-gara hasad dengki sehinggakan timbulnya bomoh membomoh dan akhirnya, sama ada ada yang meninggal atau musnah institusi keluarga.

"Ya Allah, jauhkan kami dan keturunan kami dari perasaan hasad dengki, bersihkan hati kami.. amiiin"

p.s: sesiapa yang rindukan Iman, nantila saya update..dah ngntuk..tadaaaaaa




  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

4 comments:

Ummi Salsabila said...

betul izza.manusia ni rambut sama hitam,tp hati lain2.perasaan dengki pling tebal dlm jiwa manusia..minta dijauhkanlah dr kita.amin

Wiyah said...

betul la tu...wiyah pon cukup marah bab2 ni! tak menghargai pemberian kebahagiaan, kecantikan yang di beri...wiyah yang masih menanti good news ni kalo boleh nak g brainwash org tu....;-)

NoraDahlal said...

izza..klo awak ada baca majalah SOLUSI, keluaran the latest nye tajuk BAHANA HASAD..best jugak, wlaupun saya blom habes baca lagi..klo awak nak, saya kirimkan skali nanti..mau?

aNNa said...

Amin... =)

Alhamdulillah, terima kasih kerana membaca. Syukran Jazilan