RSS

Busana muslimah

Bismillahirahmanirahim..

Bila saya klik-klik iklan yang menerjah chatbox saya ni, saya klik-klik pula iklan yang menerjah chatbox si penerjah chatbox saya. Iklan yang saya merasakan agak kebingungan sikit. Ekekek

Katanya busana muslimah, atau katanya pakaian wanita muslimah atau pakaian muslimah atau apa-apa yang seerti dan seangkatan dengannya TETAPI... bila belek-belek gambar di website tersebut, ternyata pakaian yang pelik bagi busana muslimah. Hohoho..

Saya bukan ustazah, juga expert tentang aurat, juga saya masih membetulkan aurat saya tapi pakaian di website tersebut sudah terang lagi bersuluh tak menutup aurat. Tu.. fesyen zaman sekarang eh? Katanya blouse muslimah tapi baju tak ada lengan, juga baju yang zaman sekarang ni yang konon memakai arm sleeve.

Lepas tu, ada pulak tudung zaman sekarang ala... yang ada bonggol kat kepala tu. Busana muslimah ke tu eh?? Jauh saya dari Malaysia, semakin buta fesyen di Malaysia. Macam-macam.... Klik-klik lagi, ada pula terjumpa artikel ni, menarik juga bila membacanya.

Buka pula facebook hari ni, ada pula teguran dari Ustaz Hasrizal. Dalam hati saya, 'ooo..agaknya memang fesyen zaman sekarang la kot..'

pic : saya google je...


p.s: bukanlah menegur tetapi menilik diri

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Tetamu dari Murray, Kentucky

Bismillahirahmanirahim..



Entry yang agak basi, kalau bukan abgfiz ingatkan saya mesti lupa!! Kami didatangi teman facebook seUS 2 minggu lepas. Sebetulnya mereka sekeluarga ni memang sedang berjalan satu US. Jangan tak tahu mereka ni khatam state kat US hampir 33 hari!! Eh bukan 33 hari, memang 33 hari dan hampir khatam satu US ni. Hoho... Hebat betul... kebetulan memang mereka nak pulang hujung tahun ni. Alang-alang datang sini, habiskan satu US ni. LEpas ni entah bila pula nak datang sini balik kan??



Mereka aka Pak Dan dan keluarga janji akan sampai ke Lincoln hari Rabu, bila call katanya mereka sedang berada di Colorado Spring, Colorado. Mungkin sampai hari Khamis. Bila tiba Khamis, katanya akan tiba hari Jumaat pula, sebabnya mereka berada di Rocky Mountain, Colorado. Di Rocky Mountain tu, sangat cantik pemandangan.. Agaknya sayang nak tinggalkan cepat-cepat, mereka pula janji hari Sabtu. Ada hikmah juga Pak Dan sampai hari Sabtu, saya masak sikit-sikit bermula hari Khamis.



Pak Dan tiba di rumah kami jam 9 malam, saya masak.... nasi kerabu. LAGI!!! Pak Dan ni orang Kelantan, jadi abgfiz minta saya masakkan nasi kerabu dan intead of daging bakar, saya buat ayam percik. Senang.. Daging bakar renyah skit, nak kena hiris-hiris lagi. Bab tu yang malas.. Dessertnya, saya buat strawberry shortcake. Makanan, saya tak sempat nak ambil gambar. Kamera entah kemana..



PakDan dan anak beranak tidur di rumah kami, walaupun sempit tapi seronok sebab boleh kenal rapat dengan Pak Dan dan keluarga. Malam tu pula, Iman langsung tak nak tidur!! Bayangkan, jam 2 pagi Iman masih tak lena lagi!! Saya memang dah out dah, itupun entah bila dia baring di tilam dia dan tertidur dalam keadaan tertonggeng!! Iman...









Anak bongsu Pak Dan ni suka sangat kat baby. Boleh pula malam tu dia bagitau umi dia. " Umi, we buy this baby (merujuk kepada Iman) with 500 usd." Saya pula jawab, " Erkk, 500 usd???! just 500?? Not fair.." Dia pula jawab, "Ump..maybe 500 000 usd." Kitaorang duk gelak je lepas tu. Kata umi dia, dia memang suka baby, disuruh umi dia beli baby kat Giant supermarket. Lawak betul.. Lastly, saya cakap, "Adam, duk sini la.. Jadi babysit Iman. Untie suka je.."..





Pagi tu saya masak nasi lemak. Macam tula menu bila orang datang rumah, paginya mesti duk jamu nasi lemak. Nak buat macam mana, abgfiz tu hantu nasi lemak. Saya yang dulu memang 'buta' nak masak nasi lemak tapi sekarang, dah pandai budget sambal tu. Dulu, memang langsung fail!!!








Menu sarapan : nasi lemak dan muffin (kaknadiah) dan cucur udang (pun kaknadiah)





Sebenarnya kami plan nak ke Omaha, konon sama-sama nak berpicnic. Tapi malangnya, sudahla bertolak lewat ke Omaha (omaha-lincoln : 45 min - 1jam) jam 3 dekat jam 4, sampai kat Omaha pula konon nak masuk ke zoo tapi hujan pula. Kebetulan depan zoo tu ada stadium dan perlawanan sedang berlangsung. Kalau tak silap perlawanan baseball rasanya. Sekarang musim baseball dan basketball. Jalan banyak tutup dan sehala. Memang menyukarkan lagi kami nak parking!







Pak Dan dan anaknya, Hadi Danial




Anak-anak Pak Dan






Sempatla kami bergambar sekitar UNL ; depan stadium




Kami ibu yang comey



Di depan muzium. Lawaknya, kami pun belum masuk lagi muzium ni. Ekekek..



Sampai je depan zoo tu, PAk Dan pula nak bertolak ke Ames (omaha - ames : 3-4 jam) sebab nak kejar masa dan kebetulan zoo dah nak tutup. Memang tak sempat nak masuk zoo, tambah tak jadi picnic.


Lepas tu kami berpisah di situ dan kami mencari Islamic center Omaha, nak solat..


Sempatla saya ambil gambar kuda ni. Nak je sentuh kuda tu tapi abgfiz tak bagi. Uhuuuu..




Sampai je di ISlamic Center, masjid pula sedang dalam renovation!! Memang tak ada rezeki betul hari tu. Jadi, kami hanya cari tempat lapang untuk solat. Alhamdulillah, jumpa juga tempatnya dan kebetulan sebelah dengan park. Alang-alang, kami picnic la kat situ.. Jumpa pula kami Fontenelle Park Sprayground, apa lagi terus bawa Iman ke sana. Memang kalau summer ada je spraywater kat mana-mana park.



Iman yang syeksi. Tak bawa baju lebih pula, terpaksa bagi Iman pakai ni je. Kebetulan hari tu hujan dan cuaca agak tak panas, air pula sejuk. Iman terketar-ketar je. Terus abgfiz balut dengan towel bila perasan bibir dia dah biru dan ketar-ketar. Tapi.. masih nak main lagi!!









Kat sini, spraywater memang buka setiap hari di musim panas. ramai je bawa anak-anak ke sini. Cantik-cantik pula design dia.. Ish kalau saya jadi kanak-kanak setiap hari saya duk main situ. Ekekekekek..


Jam 7, kami bertolak pulang ke Lincoln. Sepanjang perjalanan, hujan memanjang, ada pula flood warning! Tika sampai di Lincoln, hujan batu pula.. Mula-mula abgfiz nak teruskan je balik tapi semakin kuat pula batu dan semakin besra pula. Takut tak sampai rumah, pecah pula cermin kete!! Jadi kami berhenti sekejap di stesen minyak. Sempatla saya keluar ambil gambar..



Hujan batu..



Aiseh, watermark menutup batu pula.


p.s: sekali sekala beramai-ramai mcm ni memang seronok!!


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Cuti- cuti US : Part 5 : Grand Canyon, Arizona

Bismillahirahmanirahim

23 Mei : 9 am : Las Vegas

Setelah sarapan pagi, kami bertolak ke Arizona spesifik ke Grand Canyon..


Teka..apa dia ni??

----
-----

Jawabnya... empangan air.. Besar dan cantik. Laluan Las Vegas -
Grand Canyon melalui bukit dan gunung. Memang cantik!!



TAPI>> perjalanan kami jadi lambat sebabnya.. ada pembinaan di tengah-tengah bukit. Saya tak pasti apa yang sedang dibina.. tarikan pelancong? jambatan?? entah..






tarikan pelancong la kot...




Tiba-tiba kami jumpa signboard ni. Niat dihati memang saya tak nak keluar dari kereta pun, sebabnya angin sejuk. Tambah pula saya nak terkencing. Ehehe.. YEla kalau dah angin akan menambahkan lagi keinginan ke toilet. Hehehe..





Tapi, saya keluar juga.. bergambar...



sedang di dalam pembinaan.





berbukit-bukit betul jalan ni..



tiba-tiba ternampak alur di celah-celah bukit. memang memukau!!









yey.. dah sampai dah.. Tapi, nak masuk ke Grand Canyon ni kena bayar perkereta kalau tak silap. Kami kena bayar $25, kalau bus lain pula rate dia. Hatta tukang pembersih pun kena bayar.
Sebenarnya banyak aktiviti boleh lakukan bila ke sini. More info disini dan sejarahnya di sini.





Sampai sana, terus cari port makan. Ramai juga datang sini, bas entah berapa biji, kereta lagila banyak.


Cantik kan? Gerun je bila tengok bawah. Jangan tak tahu ramai yang meninggal., Kebetulan kawasan yang kami berjalan ni, memang tak berpagar. Senang je nak jatuh. Ghisau benar saya bawa Iman. Nak bergambar tapi Iman tak nak duk diam. Silap langkah mau jatuh!









Bagusnya di US ni, mereka sangat menjaga persekitaran, haiwan dan tumbuhan. Tak macam kat negara kita, sampah merata-rata! Gambar ni memang kami dilarang membuang apa-apa terutama syiling, dikhuatiri boleh membunuh burung-burung yang jejak kaki ke sini.







Jam 3 petang, kami pulang- ke hotel (mencari hotel je pun..) pemandangan dari Grand Canyon - hotel kami, sangat menakjubkan! Nampak tak bukit kat belakang umah tu? Perasan tak ianya berlapis-lapis dan berbeza warna? Agaknya lapisan tanah dan muka bumi. Rumah tu rumah Red Indian. Memang ramai je tinggal disini, tapi saya terfikir jugakla.. kawasan ni memang sangat jauh dengan bandar dan pasar, macam mana mereka dapatkan makanan ye???
Jam 630 kami sampai hotel kami. Kali ni kami memang tempah hotel, bukan memilih tapi motel semua memang dah penuh! Terpaksa kami tinggal di hotel yang harganya 100++ semalam!! Budget semua laghi..
p.s: saya betul-betul tak punya mood nak berblogging dan rasa penat sangat! Entah apa yang membuat saya penat. Entry kali ni banyak gambar dari bercerita. Ampun ya..

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Cuti-cuti US : Part 4 : Las Vegas

Bismillahirahmanirahim

Wah dalam sejarah hari ni sampai 3 entry. Ni gara-gara Iman sedang mengulit mimpi la ni. Kalau tak, mana nak sempat nak bikin entry.



22 Mei : 5 pm : Las Vegas


Bersambung dari part 3, kami tiba di Las Vegas jam 5-6 petang.





Sedang kami asyik nak cari super 8 motel, tiba-tiba jumpa ...








Polis sedang meronda menggunakan basikal! Bila tiba di super 8, bandar sangatlah sunyi, macam tak ada orang je. Kata orang yang kerja di super 8 tu, jam 7 nanti baru start ada orang dan bandar Las Vegas mula berfungsi dengan hebatnya. Lampu-lampu berkelipan di mana-mana. Polis pun banyak buat rondaan pada waktu malam - maklumlah ramai orang, bila dah ramai orang, ramai juge orang tak betul nya.

Malam tu kami hanya rehat di motel je. Penat! Kami ambil bilik yang 2 katil queen. Malam tu cepat betul kami pengsan. Keesokan paginya, sdang saya solat subuh, tiba-tiba terdengar bunyi limpahan air di bilik air. Rupanya.. sinki sumbat dan air dari bawah sinki tu memenuhi sinki dan kemudian melimpah!

Lepas je solat terus saya bagitau abgfiz, dan abgfiz panggil manager. Bila manager datang, dimarahi nya kami sebab katanya kami buang makanan di sinki! Malam tu kami tak buang makanan pun di sinki, guna sinki pun tak. Memang dari awal kami masuk dah nampak sinki tu tersumbat. Sudahla tak minta maaf pun dengan kami, kami kena marah pula tu!. Eeeee.. geram. . dalam hati saya duk bebel @#$%%^&* .. Tapi dalam dia duk marah tu, diberi juga kami bilik lain yang lebih selesa. Gambar bilik tu saya tak nak ambil pun, geram je dengan manager dia. Pertama kali saya jumpa mat salleh yang macam tu. Rude!!

Pagi tu semua nak marah, dalam jam 10 kami keluar cari makanan brunch. Cari-cari makanan, kami jumpa.... Kabob Express : makanan dari Iran. Wah best betul dapat makan nasi.

Siap tapau lagi. Harga nya pun takla mahal. Makanan pun saya tak snap.. tak sempat. Saya ambil menu chicken breast kabob manakala abgfiz ambil sultani kabob.

Restoran pun sangat bersih dan very friendly worker. Kak Jaja, kalau gi Las Vegas, pi la sana. Besttttt makanan dia..



Waktu pulang ke super 8, kami ternampak pula University of Nevada, Las Vegas. Seingat saya, bila je kami jalan-jalan ni.. dan terjumpa kedai halal - mesti kedai tu berhampiran dengan kampus. Jadi saya mengagak, ramai la kot muslim di kampus.








Sempat bergambar depan stadium je. Tak sabar nak pulang ke super 8.



Perjalanan pulang pula, kami singgah ke hotel yang mana bangunanya piramid - macam kat Mesir pula. Konon kami nak bergambar, kami masuk bangunan tu. Rupa-rupanya ... masya Allah casino !!!! Ya Rabbi, saya masuk ke casino rupanya. Tapi memang itu je laluan untuk bergambar di depan bengunan tu.



Dalam tu, macam-macam saya boleh jumpa. Nak je ambil gambar tapi abgfiz tak bagi. Ada wanita, remaja, semua golongan ada dan tujuan mereka : berjudi!!! Ada juga saya jumpa orang dari middle east. Haih, pak-pak arab pun ada juga berjudi.




Semua bangunan ni adalah hotel tapi setiap hotel mesti attach dengan casino. Dah nama Las Vegas : tempat berjudi yang terbesar kan..



Tapi yang baiknya di sini, hotel-hotel sangat murah. Mungkin sebab ada banyak hotel, sebab tula murah. Tapi mmg murah. Pernah saya search di hotel 5 star, hanya $150 satu malam (2 queen bed).





Yang ni antara bangunan yang ada di Las Vegas dan semuanya casino!!!




Di depan hotel Luxor, Las Vegas. Konon nak bergambar depan piramid tula tapi rupanya casino.





Kawasan Luxor..




Saat ni angin sangat kuat dan sejuk betul. Memang tak tahan. Kebetulan memang nak hujan je.




Nampak tak rail tu? Rupanya setiap hotel di kawasan berhampiran tu attach dengan monorail. Senang nak ke mana-mana..




Di kawasan hotel : jamu mata je kalau tengok ni.. Semuanya berbikini. Konon berjemur.




Gelap nak hujan




Kami pulang ke hotel dan kembali semula jam 730 malam. Wah.. bandar Las Vegas ni betul-betul cantik bila tiba waktu malam. Aneka lampu boleh kita nikmati. Sangat cantik!! orangnya pun ramai la.. Macam-macam pula boleh jumpa. Kata abgfiz dia asyik bau wine je. Saya tak pula reti nak bau arak macam mana sebab tak pernah jumpa dan bau orang minum arak. Abgfiz dah biasa sebab selalu ke conference kan..


Kami parking dalam bangunan dan bangunan tu pun sebenarnya casino! Ya Allah dalam hati saya duk istighfar je..


Macam-macam orang boleh jumpa. Ada yang duk tidur di jalanan, ada juga yang sedang berkhayal-khayal. Yang pasti saya memang takut!!


Bergambar depan Eiffel Tower versi Las Vegas. Ekekke





Bandar yang hidup pada waktu malam








Sebenarnya kami nak tengok fountain show je di Bellagio Fountain pun.. Pancutan air yang berirama.. Eee suka betul. Sempatla kami layan 2 buah lagu tika di fountain tu..





Di kawasan Bellagio Fountain



Sejuk malam ni.. *mata saya waktu malam sangat lemah, terpaksa pakai kaca*




Abgfiz dengan fountain show (waktu ni lagu pink panther). Masa ni saya duk sibuk nak rakam video, dia sibuk nak bergambar. Sudahnya video yang saya rakam banyak suara bebel saya je.
Ekekek






Pemandangan di kawasan fountain show..



Tika lagu sedang dipasangkan..







Dah jam 830 malam, kami cepat-cepat pulang. Takut lagi lama, lagi ramai orang. Kami singgah ke kedai souvenir.. Duk sini suka betul saya kumpul fridge magnet.



Saya sertakan sekali video yang sempat saya rakam :




Video 1 : Lagu pink panther *sila abaikan suara saya yang duk bebel tu*






Video 2 : lagu apa dah lupa. Yang ni suara saya tak bebel dah..



Bila kami berdua melayan fountain show ni..rasa di tempat romantik je. Ekekek



p.s: mata sy waktu matahari panas terik sangat menyakitkan. tu yang begaya dengan spec hitam tu..*bergaya gitu*

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS
Alhamdulillah, terima kasih kerana membaca. Syukran Jazilan