RSS

Banyak entry pulak~

Bismillahirahmanirahim..


Yang ini langsung tak ada kaitan dengan tajuk. Tiba-tiba ghase ghajin bebenor nak membuat entry. Kalau biasa malas sungguh! Kebetulan Lanabulu bertanyakan hal ini, terus saya masukan dalam entry.


Sebelum saya berkahwin dan mengandung, saya selalu je pening. Pendek kata cepat pening dan pitam. Terutama apabila masuk waktu tengahari dan biasanya kalau jalan banyak. Sebab tu kalau outing dengan saya, saya suke ajak kawan yang tak berapa nak outing. Sebabnya.. kawan macam tu cepat nak balik ;p. Kalau jalan lama-lama, saya cepat je..mata kabur, menguap, pening, nak pitam. Sahla tu, kena duduk, minum air sekejap. untung suami saya, saya jenis yang tak lama bershopping ehehe..


Pada umur 17.. sweet je masa tu.. umur 17 berat saya 39 kg! Bayangkan betapa kurusnya daku ketika itu.. Waktu itu, kalau jalan lama sikit, mulalah..pandangan cepat je hitam. Nak pitam lah tu. Tapi kerana saya tak sakit dan demam, saya biarkan aje.. firasat saya, mungkin migrain kot..


Dah berkahwin, saya mengandung di US (nak jugak sebut..) . Ketika mendaftarkan diri di Health Department, saya harus menjalani ujian hemoglobin (untuk mengetahui kandungan hb dalam darah). Waktu itu, nurse terkejut dan 2 kali darah saya perlu diambil (betui ka tatabahasa ni?) . Kandungan hemoglobin dalam darah saya hanya 10 mg. kalau normal dalam 12-13 (yeke?? lupa daaa)


Jadi, dek kerana kandungan hb saya yang amat rendah itu, saya harus ke Hematology & Oncology. Di sana, sampel darah saya di ambil dan dihantar ke LA untuk dibuat ujian. Datang bil, masyaAllah $ 700++.. mahal sungguh!! Kalau convert, hampir Rm3000. Kata Dr Onco saya tuh, saya mempunyai darah abnormal, mungkin sickles cell atau E type. Sebelum itu, Dr suspect saya ada thalasemia. Tapi saya yakin saya tak ada sebabnya,


# keluarga saya memang tiada yang meninggal pada waktu kecik

# adik-adik saya semua sihat-sihat (bertambah sihat pon ada)


Dengan kata-kata Dr itu, saya harus ke Hematology & Oncology tu setiap 3 bulan dan setiap bulan darah saya harus diambil. Bukan sedikit, 3 tabung uji yang kecik tuh. Banyakla tu.. Semakin hari hb saya semakin rendah, paling tinggi 7 dan paling rendah 6. Kata mama, dia pon macam tu tapi 9 paling rendah. Disuruhnya saya makan kerang. Aiyak..kat sini kerang sungguh tak sedap. Bau yang kurang menyenangkan. Tapi dek kerana hb rendah juga, saya asyik pening dan nak pitam. Walaupun di dapur, kadang tu asyik nak jatuh sebab darah tak naik ke otak kan.


Dalam pada itu, setiap bulan saya harus ke Saint Elizabeth bertemu muka dengan Dr Kenny untuk ultrasound. Sungguh caring dr dan nurse kat sini! Agaknya dah berapa ribu Usd habis ye? Yang pasti saya dapat medicaid for unborn baby.


Hb jenis E bukan normal, normal hb jenis A, F dan A2. Mengikut pengajian suami saya untuk subjek Biochemistry 1, hb type E jenis yang sangat nipis dan susah untuk mengangkut oksigen. Tapi biasanya, hb jenis ini datang dari Southeast Asian esp Viet dan Thai. Hah,, barulah saya tahu kenapa dan mengapa saya sentiasa pening kepala...pendek kata saya ni anemia. Jalan sikit dah nak pitam tapi memang saya ada sedikit genetik dari Thailand. Mungkin dari atuk atau moyang, saya tak pasti. Kate anak kelantan, dah dekatla dengan Siam tuh.


Hb E bukanlah thalesemia. Kalau saya ada thalesemia, dah lama saya meninggal. Juga saya bukan pembawa thalesemia. More info go to here and here



p/s: tak dapat nk cari gambar hb type E, Iman mengamuk entah kenapa..

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

8 comments:

Unknown said...

OOoo..gitu rupanya..
Fahamlah kini..
maksudnya nak kena aktif kat umah tu..dok main ngan baby tu jgn asyik dok baring sama nanti baby yg meniarap dok tengok ummin dia sleepy..hee
nak kena aktif jiwa tu..lihat baby tu senyum banyak2..sambil tarik nafas dalam.(bernafas kat perut bukan dada)..apatah lagi kalau hubby tu kat umah..biar senyum selalu..(biar lah Fiz nak kata buang tabiat ke)..ceria agar gelombang denyutan nadi bertambah...hee..
InsyaAllah ceria selalu ditahun baru hijrah ni..
p/s-ayaq pun kena minum banyak kot noo..

Ummi Hanie said...

salam
wah tgh rajin bikin entry ya
mcm akk la ni tgh yg sebaliknye..satu lg sbb bz dan mengantuk time nagdap mlappy..huhu

ermm..akk pun ade anemia gak iza..tp xteruk sgt..paling2 rendah pun 9 @ 10 laa..tambah2 time ngandung..baru2 ni akk demam n sakit pale teruk sikit , xcek plak kepekatan Hb tuh,tp rasenye mmg menurun la..time solat tu bile sujud sakit betul pale

hmm..caring gak omputeh ni yer..semoga mereka juga mendapat hidayat..amin

pali said...

ic, izinkan saya memaksa hamba Allah seorang ni membaca entry Ummu Iman. hahaha~

Unknown said...

salam nurul izza,
salam kenalan..
kakyong baru je dapat beronline semula.. terima kasih tinggalkan pesanan di blog...
salam maal hijrah 1431H

Ummi Hanani said...

izza..iye ke??akk pun selalu pening+pitam..bila baca entry izza pasal ni takut juga..sbbnya time peknen HB ok aje..nape ek jg cenggitu..cuma akk ni tekanan darah mmg rendah...

nurul izza said...

lanabulu :sudah terjawab soalan mu itu.

UH; sini sume caring..doc, nurse..baik sgt..

pali: sila2~~

kakyong: salam kakayong, salam kena..salam maal hijrah..keep bloging

ummi hanani: oo akak hb type E ni xcommon..dalam sejuta tu, 5% je kot yg ada.ia xmembahayakan cuma..cept penat..sebab oksigen ssh naik ke otak

UmmiKhayra said...

ooo.. ini ke rupanya kenapa hb izza rendah? kira ni penyakit keturunan ke izza?

Nurul Izza said...

aah hb abnormal.rsnya adik2 xde plak.dia satu dalm seribu.yg nasib baik je dpt.xbahaya cuma akan jd cepat penat n pitam. unfortunately, Iman pon dapat gak.. =(( keturunan kot.mcm thalesemia gitu tapi bukan..kalau thalesemia bby cepat meninggal, yang carry thalesemia, xleh kwin dgn yg cary jugak sbb nnt anak akan ada thalesemia.. kan..gitu la..

Alhamdulillah, terima kasih kerana membaca. Syukran Jazilan