RSS

Oat dan Susu Ibu (Untuk Ummi Khayra)

Bismillahirahmanirahim


Entry untuk UmmiKhayra, sewaktu berada di hospital bersalinkan Iman, sarapan yang disediakan amatlah sedap dan menarik. Hari pertama sarapan dengan roti bakar dan BACON!!!! Ish saya tidakla makan benda haram tu, sebab hari pertama kan, jadi pihak hospital main bagi je sarapan BERSAMA menu untuk besok (breakfast, lunch and dinner). Hari ke 2 di hospital, saya bersarapan dengan susu, tea (untuk suami), oatmeal, pancake, honey, maple syrup, apple crumble. yeke??alamak..dah lupa daaa..




Oat meal..nyum nyum~~




Sebelum ni pernahla makan oatmeal tapi SANGATlah tak sedapnya. Oatmeal sahaja la. Bila minum bersama susu ok je. (saya suka yang instant 3 in 1 tu.. selalu beli di matrik.. lupa sungguh!!) Tapi apabila saya makan yang di hospital bersama madu dan maple syrup (sirap untuk pancake) tu.. yaAllah bertambah selera saya. Jadi, balik rumah saya minta abgfiz belikan oat yang instant tu. Sebenarnya, ada dalam list makanan WIC tapi abgfiz malas pulak nak ambil barang WIC, Dia hanya belikan oat yang timbang tu. 1lb ~ 99 sen. Banyak sangat dia beli. kadnag je pon saya makan ekekeke.





Maple syrup


Semalam sarapan dengan oat. Oat + air = masuk dalam microwave ~ 2 minute dah siap. Makan bersama maple syrup (sirap pancake tu). Cepat muak tapi.. sepanjang hari tu.. memang susu banyak sangat. Malam pon sama. Susu banyak sehingga basah tshirt yang dipakai. Alhamdulillah..


Berbalik kepada tips banyakan susu ibu, agaknya oat memang merangsang pengeluaran susu ibu la. Tak pasti pula tapi kesan saya makan tu, begitulah.. ~~~

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

6 comments:

Ummi Hanie said...

sonoknye merasa bersalin di luar negara..akk punye kakak dok di NZ..dua2 anak lahir di sana..free plak tu
bacon?aiyokk..sah2 depa ni mmg xasing dgn bende haram tu kan?
oat m'banyakkan susu ye..hurm..new tips for me,thanx izza .
kalo kat cni,akk mkn bayam je..

Nurul Izza said...

kak hani..memang seronok bersalin disini..dilayan bak puteri tau. tapi NZ xsama dengan US.perubatan tersangat mahal. bersalin hari tu almost 10 000 USD. kalau tukar ke RM memang setaraf dengan swasta yang 1st class. itupon swasta 1st class xsemahal mcm ni.

Tapi alhamdulillah rezeki anak, segala rawatan semsa mengandung dan 2 bulan setelah bersalin dibiaya oleh kerajaan (xsure kerajaan atau siapa). Kami dapat medicaid.~~ Tpi untul unborn. Setelah lahir dah tak habis-sebab bukan org sini. Namun..Iman dapat medicaid dan bersambung ke program untk kanak-kanak.jadi insyaAllah perubatan dicover.

jadi rakyat US memang banyak benefit>>

Kalau di UK, perubatan free.pernah maertua bersalin adik ipar-free~~

Nurul Izza said...

Oh lupa..sini kan kak..bacon,pork, prochuto(entah betul atau tak ejaan mcm ni) etc yang asal dr benda haram itu sangat enjadi favourite org sini. dan waktu krismas ham(is part of pig butt) adalah makanan wajib..sebab tu banyak ingredient ada benda haram.kena cek betul2..even roti..

oo bayam boleh banyakan susu ye??suka sangt bayam tapi kat sini bayam xmcm malaysia..kalau nk beli mcm malaysia, mahal~~

ummikhayra said...

Thanks izza for the tips... :) tak penah makan oats dengan honey or maple syrup tu.. dulu-dulu letak je air panas. tmbh kismis sikit. Makan sikit je sebab tak sedap. :D

Pasni boleh la try makan dengan honey. Nak cuba.. mana tau sedap pulak... skrg ni dok pikir nk bykkan susu je... :D

thank you so much... -hug2-

Nurul Izza said...

Uk : mmg xsedap pun oat. tp iza suke..hehe~~ try makan dgn hiney insyaAllah sedap.

Siti Asiah said...

nak cube minum oat la malam kang..;)

Alhamdulillah, terima kasih kerana membaca. Syukran Jazilan