RSS

Yeah! Fall break holiday..

Hihihi..selesai sudah trip holiday kami ke Eugene T. Mahoney State Park, dalam 2 hari 1 malam, letaknya di Lincoln jugak tapi jalannya ke Omaha..mulanya ingin berdua sahaja. Bila fikir-fikir lebih seronok jika beramai..the more the merrier.. So suamiku mengaajak En Suhaizi dan Amel. Tapi Amel ke New York dek kerana saudara nya datang ke New York. Tapi..nasib baik ajak Suhaizi, kalu tidak, maunya sesat..dahla aku tidak memahami jalan di Lincoln ini..hahaha..teruk betol aku ini.. Kami bertolak dalam jam 930 am, Ahad. Perjalanan mengambil masa 1 jam ditambah kesesatan dan pemberhentian di jalanan..




Di Mahoney Park tersangatlah luas kawasannya, seakan ladang jauh nun mata memandang dan berbukit-bukit. Sesampainya kami di sana, terus telihat oleh kami kuda-kuda di suatu tempat itu. Terus Suhaizi dengan beraninya mahu menaiki dan menunggang kuda tersebut. Lantas, kami ke Administration Office untuk membeli tiket dan di sana, terdapat banyak jadual aktiviti di Mahoney Park ini seperti, menunggang kuda, menaiki boat, dan macam -macam lagi. Hajat dihati kiranya mau menunggang kuda tapi suamiku melarang risau jatuh kerana aku tiada pengalaman menaiki kuda apatah lagi menunggang. Banyak aktiviti yang menarik namun its closed for the season. Mungkin cuaca kurang elok.


Suhaizi bersama kudanya



Sebenarnya kami ke sini dengan dua tujuan. Pertama, bercuti dan kedua, mengumpul serangga untuk kelas suamiku di sini. Ump..sambil menyelam minum air kan. Jadi, setelah Suhaizi ke kandang kuda, kami berdua terus mencari serangga bersama net masing-masing.




Setelah penat lelah mengharungi lalang dan angin yang sejuk, kami bertiga berehat sambil menikmati makanan tengahari yang kami bawa khas dari rumah..Hihihi..Aku memasak nasi goreng, dan tiba-tiba diberitahu, Suhaizi juga membawa macaroni yang dia buat khas.. Hahaha..bagus sekali ya, banyaklah makanan yang dinikmati itu..

Tempat kami menjamu makanan tengahari

Selepas menikmati makanan tengahari itu, kami ke Walter Scott Jr Observation Tower. Ianya sebuah menara, tidaklah tinggi sangat dan terdapat tangga hingga ke atas. Cuaca hari itu tersangatlah elok dek kerana matahari memancar dengan jaya serta angin sejuk bertiup itu. Ish..anginnya sejuk sekali. Menyebabkan aku terpakasa memakai sarung tangan. Sejuk teramat pada hemahku. Namun rata-rata pengunjung ke sini memakai t-shirt sahaja. Begitu juga dengn Suhaizi. Agaknya, sudah biasa dengan sejuk begini. Jadi terus kami menaiki menara ini, aku ini dengan perasaan gayat ini, terus ketakutan ditambah dengan angin yang bertiup kencang. Huuuih..menakutkan aja. Namun, rata-rata kanak-kanak yang naik turun kelihatan sangat seronok dan tiada perasaaan takut..Hehehe..malu betul aku pada kanak-kanak itu.. Di puncak menara ini, kami melihat pemandangan yang cantik sekali, tasik dan sungai nun jaun di sana.. Aduh, cantik sekali ciptaan Allah ini..


Kami bertiga dari atas menara


Kami berdua di atas menara


Setelah itu, kami ke Owen Marina, iaitu sebuah bangunan yang mana bangunan itu menjual makanan, terdapat restroom dan yang menariknya, bangunan ini terletak di tepi tasik. Jika summer season, bangunan ini dibuka untuk aktiviti paddle boat and fishing. Telah terpandang oleh mataku ini, beberapa kumpulan swan di dalam tasik itu..huhu sungguh mempesona swan-swan di situ. Sempat aku bergambar bersama pokok-pokok yang kelihatan berubah warnanya ini. Subahanallah, sangat cantik. Indah ciptaan Allah ini..




Lihatlah gaya suamiku dan Suhaizi ini..




Jam 4 petang kami mengambil kunci kabin kami yang bernama Running Deer dan terus masuk serta menunaikan solat zohor yang kian lewat itu. Kabin tersebut terdapat 2 bilik tidur, 1 bilik air, ruang dapur, Tv serta perabot-perabot lain. Kami membawa alatan BBQ, ayam yang telah diperap, mihun dan alat-alat masak yang lain, serta pinggan mangkuk. Sesampainya kami di sana, alangkah terkejutnya kami ini, kabin ini seperti sebuah rumah. Lengkap dengan pinggan mangkuk, periuk, peti ais, microwave, dapur, coffee maker dan toaster. Segalanya lengkap. Wah bagus sekali, cuma pinggan mangkuk nya diragui. Manalah tau sebelum ini ada dimakannya Pork, jadi kami guna aja pinggan mangkuk kami itu.


Kami di kabin kami -Running Deer 35

Pemandangan di sudut dapur kabin. Lengkap semuanya


Suamiku terus mencapai segala barang tangkapan serangganya itu, lalu memasangnya di tepi kabin itu. Suhaizi kulihat sedang menyiapkan bara api BBQ kami.. Sementara mereka berdua sibuk membakar ayam itu, aku terus ke dapur..menggoreng mihun untuk makan malam kami.

Inilah sajian makan malam kami di kabin ini.


Keesokkan harinya, sebelum kami check out dari kabin ini, Suhaizi dan suamiku ternyata ke tempat perangkap serangga. Suhaizi kulihat tersangatlah asyik memetik butang kameranya menghala ke hutan-hutan itu. Terus dilihat olehnya, seekor deer sedang berkeliaran di kawasan kabin ini. Agaknya itulah sebab kabin ini dinamakan Running Deer..terus, kami mengambil photo-photo untuk dijadikan kenangan dan terus ckeck out dari kabin tersebut.





Kereta kami menghala ke Omaha, satu daerah di Nebraska dan bersempadan Iowa State. Di sana kami ke Asian Market, ternyata Asian Market ini lebih besar dari Thailand and Vietnamise Store di Lincoln ini. Dan barangan makanan di sini juga kebanyakan barang dari Indonesia. Juga terdapat 3-4 jenis barang dari Malaysia. Sedang kami mencari Old Market yang nyata terkenal di Omaha ini, telah kami jumpai Omaha Rosenblatt Stadium. Gayanya seperti staduim baseball. Terus kami mengabadikan foto-foto kami di situ.





Setelah itu kami ke Old Market yang terkenal di Omaha ini. Di Old Market, kami berjalan-jalan merentasi deretan kedai-kedai di sini. Old Market pada pendapatku, seolah bazar membeli belah di Kota Bharu. Bangunannya seolah bangunan yang sangat lama tapi ini lah yang menjadi daya tarikan disini. Kami masuk dari satu kedai ke satu kedai. Terjumpa oleh kami kedai yang menjadi perhatian kami. Kami masuk dan nyata kedai ini adalah kedai yang menjual pakaian yang dibuat dari bulu binatang. MasyaAllah..harga barang di sini tersangatlah mahal. Paling murah kulihat kasut baby yang berharga $59..juga sempat ku belek harga sehelai kot ala-ala koboi itu dengan harga $3000 ++..Mahal benar.. Tapi ternyata pakaian disini dari kulit binatang seperti beruang, fox, lamb, rabbit. Segalanya lembut dan nyaman sekali jika memakai. Tidak hairanlah harganya pon agak mahal. Sempat aku snap gambar di kedai ini.



Kami berdua di hadapan salah satu bangunan Old Market.


Setelah penat berjalan dan berposingan di Old Market, kami meneruskan perjalanan kami pulang ke Lincoln. Dan kami berhenti makan tengahari di Buerger King, apalagi yang harus di makan selain Fish Burger. Jika di Malaysia, Double Beef Black pepper burger menjadi kegemaranku. Tapi disini, segalanya haram. Jadi kami menjamah Fish burger sahaja.. Terus kami menamatkan fall break ini sehingga sampainya kami di rumah kami..

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

12 comments:

Anonymous said...

seronok lah ye p holiday hehe...

ainzoo said...

Baguih la tu...jenjalan..kurangkan asap yang kuar kat kepala..hahaha

annie said...

bestnye jalan2...cuti2 US...

Anonymous said...

kak eja : besh2..

kak ain : tula..bgs juga..biar kuar asap skit kan..

ani: besh..tp xdela jauh benor pun jalan..xdela nk g florida ke.jumpa Horatio Caine tuh..hihi

Kopiah Senget said...

cepatnye publish! de bakat jd writer nih hahaha nice story and pics too tapi i got pics yg dah edit sket so nice from the original pics...

Anonymous said...

hehe..mlm td dek kerana ketiduran dlm kereta dan tak sedar pape..jd malam td susah nk tidur awal..hah jd inilah hasilnya..ump ..malas nk edit gmbr..buh je..=)

Anonymous said...

Was the mission to catch the innocent insects accomplished?

Anonymous said...

ibnulazim aka paih : yup..but most of them already in collection..the reason is..some insect almost hibernate already..hua..=(..poor my husband..

muqayankabut said...

banyak citer skrg ni, rajin sungguh.

nampak pasangan ini memang romantk sekali. macam pelakon drama korea.

Anonymous said...

miq : alhamdulillah..kami romantik skg dan selamanya..amin

Anonymous said...

kali pertama menyinggah. tak pernah kamu khabarkan kamu juga punya blog. hahaha.

nanti bawa pulang anak-anak sedara yang comel untukku. :)

Anonymous said...

ya nanti pulang dr Nebraska pasti akan bertambah bilangan ahli keluarga ini... doaku mengiringimu Ameen :)

Alhamdulillah, terima kasih kerana membaca. Syukran Jazilan